annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15796962
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2393288
Et andet syn 1999413
Åndelig Føde 1562911
Jesu ord 1530466
Galleri
Et nyt liv
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 142 gæster og 31 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: UVIDENHEDENS GUD

helt fint Arne, vi skal jo slutte et sted og

jeg synes dit prut, punktum, er et udmærket sted at slutte.

for vi kommer det nok ikke nærmere, selv om det vel et og andet sted har været interessant nok at vende hvornår noget med rimelighed kan betragtes som værende eksistentielle spørgsmål.

Du tvang mig til at tænke hvilket affødte hos mig en bevidstgørelse og formulerede eksplicitte krav fra min hånd og ånd til definition af om noget er et eksistentielt spørgsmål eller ikke:

Hvis det skal være eksistentielle spørgsmål, så må vi forlange at der er interaktion og participation mellem Selvet og Kosmos (umwelt/verden eller universet).


Om dette er nok og godt nok er jeg ikke klar over, men det var ihvertfald af omstændighederne affødt selvstændig tænkning (vores debat fik mig til at tænke og reflektere og meditere over det vi var så uenige om). Selvstændig tænkning som ud jo mener jeg i den grad fattes og som du efterlyser hos mig konstant.

Måske jeg ikke er så selvstændig tænkende som dig Arne, fordi jeg er lidt mere kritisk med mine påstande. Nej sorry, nu er jeg træls, men drilles skal du, for du er sateme en drillepind selv noget så grusomt. Gad vide om du ikke selv er klar over dette, eller du har en blind plet her på hvordan du virker på dine omgivelser.

Nej jeg synes nu det var en rimelig interessant debat alt i alt, og da jeg har et kæmpe overskud behøver jeg jo ikke at hoppe på din trang til personfnidder, som jeg mener diskvalificerer dig som debattør (he he sådan kunne jeg skrive og sige tak for sidst du frække Arne dyrlæge, men det gjorde jeg ikke, gjorde jeg?).

På min den skønneste søndagsgåtur idag langs med Limfjorden i fuld solskin og stille vejr der kan du tro jeg fik tænkt over det med naturen, vores umwelt, fysiske umwelt og os selv, selvet og hvordan der konstant er interaktion og vi participerer levende på alle mulige tænkelige og utænkelige (ikke bevidste endnu) måder og at vores sundhed om noget er afhængige af miljøet, naturen. Jeg fik tænkt over mennesket som et mikrokosmisk væsen midt i makrokosmos ud fra Berdyaev.

Nå jeg vil slutte af med et citat:

Citat:
Hvordan er det da muligt at tale om Gud, når yderverdenen er videnskabens arbejdsområde? For som vi så hos Kant, udelukker videnskabens erkendelse enhver religiøs erkendelse i forbindelse med den ydre verden.
Svaret er givet med begrebet eksistens. Eksistensbegrebet er en videreudvikling af det, der hos Kant hed den "negative frihed". Denne frihedsimpuls var hos Kant en side af fornuften, den praktiske fornuft. Herrmann og Bultmann siger, at den er en side af selvet, det levende, eksisterende selv - som er levende i modsætning til den døde og mekaniske natur, de foreliggende tings verden. Det levende selv oplever sig selv som undtagelsen i verden, der stritter imod, hvis det også selv skal forklares som et produkt af årsag og virkning. Hvis det ikke er andet end et led i den uendelige række af betingelser, så er der ingen mening i noget, så havner man i nihilismen. Denne foruroligende utilfredshed hos det levende, eksisterende selv ytrer sig i at selvet bestandigt spørger efter noget, som står fast, det ubetingede, det absolutte. Det spørger efter mening, efter livets egentlige sandhed, efter sit "egentlige selv", dvs uroens ophør i opfyldelse, hvile og hjemkomst i livet. Det levende, eksisterende selv er én stor længsel efter noget, som det kan fæste fuldkommen lid til. Man kunne også sige, at dt er opfyldt af længsel efter, at der må være noget helligt, at der må være en Gud.
Men en sådan længsel kan jo udmærket være ren ønskedrøm. Det kan udmærket være, at der ikke findes nogen mening eller nogen Gud. Det kan være en tragikomisk tilfældighed, der har forbandet mennesket med denne længsel og uro, så det må henslæbe sit liv i en meningsløs, uopfyldt søgen. Det gælder nu om ikke at stikke sig blår i øjnene. Ønskedrømmene står bestandig parat med mulige svar på længselen. Det gælder om at være kritisk for ikke at komme til at leve på en livsløgn. Hellere modigt se en eventuelt tomhed i øjnene end leve på en illusion. Denne kritiske holdning arver Herrmann og Bultmann fra Kant. Deres teologi former sig som kritik af det eksisterende selvs ønskedrømme. Derfor har jeg kaldt den eksistens-kriticisme.
Ole Jensen (den store Løgstrup elev eller måske kender).


et link måske af interesse for dig Arne:

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/404911:Kr...ige-virkelighed
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
07/05/2024 11:24
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Politi rømmer propalæstinensisk telt-d..
07/05/2024 10:45
Politiet efterlyser 14-årig pige fra Si..
07/05/2024 10:10
Det amerikanske forsvar træner på Born..
07/05/2024 10:06
Stræk, snak, smil: Ny dag sætter fokus..
07/05/2024 10:04
Lokalt havvindmølleprojekt bliver genop..
07/05/2024 09:45
Nyheder fra Religion.dk