annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
18 september Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 516 gæster og 39 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: UVIDENHEDENS GUD

Hej Hanskrist.

Så vidt jeg kan se, "skyder" du mod både Thomas og mig i dit seneste indlæg, så derfor tillader jeg mig at være en af dem, der svarer.

Du skrev 29/01/2011 15:06, om det, jeg kalder eksistentielle spørgsmål:
Citat:
det er ikke eksistentielle spørgsmål der vil kunne øge osv.
Dermed anerkender du jo, at det er eksistentielle spørgsmål! - samtidig med at du påstår, at de ikke vil kunne "øge min livsglæde osv."

Så skriver du nu:
Citat:
- for Arne bruger netop ikke det eksistentielle i betydningen: eksistentielle spørgsmål.
Jeg håber, du ved, hvad du mener, for jeg forstår dig i hvert fald ikke, og jeg tillader mig at tvivle på, at der er ret mange, om overhovedet nogen, der kan og vil skelne mellem "det eksistentielle" og "eksistentielle spørgsmål" - udover selvfølgelig at det sidste er spørgsmål om det første blinker

I øvrigt kunne du såmænd for mig gerne få ret i dine påstande angående, eksistentielt, eksistentielle spørgsmål og eksistentialisme, hvis ikke det lige var, at jeg er ret sikker på, at eksistentialisme er er bestemt måde at se det eksistentielle på, som adskiller sig fra andre måder at opfatte det eksistentielle på.

Men ærlig talt, er det ikke spild af gode kræfter at lægge så megen energi i "en strid om kejserens skæg" - i stedet for at tage fat på emnet? blinker

Her kommer du så med noget, der hjælper mig til at forstå din synsvinkel - som dog bestemt ikke er min:
Citat:
Hvis det skulle være eksistentielle spørgsmål, så må vi forlange at Arne magter at påpege hvor der er interaktion og participation mellem Selvet og Kosmos (umwelt og universet).
Hvis jeg husker rigtigt, har du ofte hævdet, at det eksistentialistiske menneske står over naturen - eller noget i den retning - og så forstår jeg da godt, at du ikke kan få sammenhæng mellem den enkeltes sind og universet - i hvert fald ikke den sammenhæng, jeg oplever.

Men jeg er natur - en næsten - men også kun næsten - ubetydelig del af universet.
Universet har skabt mig, som et unikt individ.
Jeg påvirkes konstant af universet og jeg påvirker ligeledes universet (omend i det næsten - men også kun næsten - totalt ubetydelige).

Jeg elsker universets mirakel - og jeg føler mig elsket af universet.

Det er sådan, jeg oplever mit liv - enten du kan acceptere det eller ej - og enten du kan forstå det eller eller ej.

Jeg påstår ikke, at jeg har ret, og at du har uret - men jeg kan ikke nægte, at jeg oplever, som jeg her har skrevet.

Og jeg har bestemt ikke lyst til at nægte - eller tie om det - tværtimod - jeg er jo lykkelig for det smiler

Du taler om, at "så må vi forlange, at Arne magter at påpege osv."
Hvem "vi" er, og hvad, der gi'r dig ret til at "forlange", det svæver vist lidt i det uvisse blinker


M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
140 millioner kroner skal pumpe liv i d..
29/04/2024 09:06
Ørsted frasælger fransk energiforretni..
29/04/2024 09:03
I dag flager busserne for kongefamiliens..
29/04/2024 08:58
Cordsen: Mulig løsning på vej i højsp..
29/04/2024 08:13
Støjberg og Vanopslagh på vej til fors..
29/04/2024 08:09
Nyheder fra Religion.dk