annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
18 september Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 516 gæster og 39 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: SKAL VI BLANDE OS?

Til Oscar.

Efter at du kaldte mig højrepopulist og kalkunjægeragtig kan der vel ikke være noget urimeligt i at jeg opfatter dig som venstrepopulist - især når du giver udtryk for den samme holdning, som den mest naive og blåøjede del af venstrefløjen har prøvet at pådutte os i årevis. Heldigvis har de ansvarlige venstrefløjspolitikere efterhånden set skriften på væggen, så de deler hverken din holdning eller dit rendestenssprog.

Dine halvandet år i "muslimske områder" giver jeg ikke meget for (var det Vollsmose eller Mjølnerparken?), da det er tydeligt, at dit kendskab til islams forskellige skoler og trosretninger er temmelig begrænset. Til forskel fra dig har jeg i de sidste 35 år berejst en lang stribe lande i Mellemøsten og Afrika for at studere deres kulturer, og har i samme øjemed læst koranen på flere sprog foruden sunnah'en og hadith-traditionerne.

Hvad er det for "alle andre analytikere" du snakker om. Du har vist ikke meget begreb om prisdannelsen på råolie. I hundrede år lå prisen på en tønde råolie på mellem 1 og 3 $, hvilket grundet den almindelige inflation i realiteten betød, at olien reelt faldt i pris. Så startede OPEC i 1973 en olieembargo mod Vesten, der på få år tidoblede prisen. Til din orientering var og er OPEC en sammenslutning af de olieeksporterende islamiske lande i Mellemøsten og Afrika samt Venezuela, stiftet i Baghdad i 1960.

Den hurtige stigning gav bagslag for araberne. Den medførte nemlig en intensiveret eftersøgning efter oliereeserver udenfor OPEC-landene, og gjorde det rentabelt at udvinde olie fra felter under havbunden. Det førte til fundet af oliefelterne i den mexikanske havbugt og i Nordsøen, og russerne fandt også både gas og olie.

I dag er OPEC ikke enerådende i prisfastsættelsen, og de har også lært, at en for hurtig stigning skader deres egen økonomi, så det var grunden til, at da Saddam både forsøgte at tilrane sig Kuwait og dele af Iran, og derefter forsøgte med en selvbestaltet embargo at drive olieprisen i vejret, så gik USA ind i Irak, og Saudi-arabien skruede ekstra op for hanerne for at holde prisstigningen i et moderat tempo.

OPEC's politik er stadig den væsentligste faktor i prisdannelsen, især fordi de arabiske medlemmer har dannet deres egen lille "klub" i OPEC for at øve politisk pres mod Vesten.

Et godt råd, Oscar: Lad være med at udtale dig om ting, du ikke har en pind forstand på.

Jeg har været med til at starte denne debatside, og vort mål er på længere sigt at tiltrække nogle seriøse debattører. Vi er godt klare over, at der også ville komme nogle ignoranter, der ikke bidrager med noget konstruktivt, men da debatten hedder Trosfrihed, og vi også er tilhængere af en ytringsfrihed, der kun er begrænset af dansk lovgivning, skal du da have lov til at både tro, hvad du vil, og skrive hvad du vil, selv om du ikke har noget meningsfuldt at tilføre debatten.

Mvh og dybt godnat.

Ole Bjørn ;)

.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
140 millioner kroner skal pumpe liv i d..
29/04/2024 09:06
Ørsted frasælger fransk energiforretni..
29/04/2024 09:03
I dag flager busserne for kongefamiliens..
29/04/2024 08:58
Cordsen: Mulig løsning på vej i højsp..
29/04/2024 08:13
Støjberg og Vanopslagh på vej til fors..
29/04/2024 08:09
Nyheder fra Religion.dk