annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15780480
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392052
Et andet syn 1998337
Åndelig Føde 1555892
Jesu ord 1529942
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 242 gæster og 181 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: SKAL VI BLANDE OS?

Hej Treram.

Jo - der er jo mange måder at blande sig i et andet lands indre anliggender på.
Én måde er jo at gå ind med militær og nedskyde fortrinsvis den del af befolkningen, man ikke ka' li'.
En anden er diplomatisk dialog, en tredje handelssanktioner - og nu nævner du tillige nødhjælp efter naturkatastrofer.

Jeg er selvfølgelig heller ikke tilhænger af, at vi bare passivt skal se til, mens mennesker i andre lande lider nød på den ene eller den anden måde.

Det er vel forståeligt - men bestemt ikke tilgiveligt - at Myanmar/Burma's generaler ikke vil ha' fremmede ind i landet, fordi de - vel med rette(?) - frygter at miste deres magtposition derved.
Og hvor meget omverdenen kunne have øget nødhjælpen ved at overlade nødhjælpsmidlerne til generalerne, ved jeg ikke.
Men hvis vi virkelig ønskede at lægge pres på generalerne, kunne vi jo have indført sanktioner mod Myanmar/Burmas olieeksport.
Det ku' man imidlertid ikke enes om.

I det hele taget ser det mere og mere ud til, synes jeg, at vores stadigt stigende olietørst, får lov at "bøje moralen" - bl.a. på den måde, at lande, der har en velfungerende olieeksport, synes at være fredet i klasse A - uanset hvad de foretager sig.

Hvordan mon verden ville se ud, hvis vi allerede nu havde overflødiggjort olien?
Der er jo rigeligt med energi - ikke mindst solenergi - men det går alt for langsomt med at udnytte den, synes jeg.

Hvad Myanmar/Burma angår er det vist sådan at ca. 90 % af de forskellige folkeslag i landet er buddhister, som - har jeg hørt - ikke er til sinds at gøre oprør mod diktaturet (Forstå det, hvo som kan).
Om det virkelig forholder sig sådan, ved jeg ikke, men uden noget egentligt kendskab til forholdene vil jeg alligevel gætte, at en vestlig invasionsstyrke, der vælter diktaturet, og gennemfører nødhjælpen - samt overtager kontrollen med olien (Irak om igen) - vil være en umulighed uden Kinas samtykke - og det er vel også derfor UN/FN er lammet (Mon ikke det er Kina, der får olien i dag?).

Overordnet er jeg enig med dig, når du skriver:

"Menneskerettighederne må stå i første række her i verden."

men, som sagt, ser det ud for mig, som om olien får højere prioritet - fordi vi er for sløve til at frigøre os fra vores afhængighed.

Jeg er selvfølgelig heller ikke tilhænger af talebansk kvindeundertrykkelse, men jeg er endnu mere bekymret over vi ca. 6 milliarder menneskers globale fødevaresituation.

Der har - i hvert fald indtil for nylig - været mad nok i verden.
Alligevel dør ca. 20.000 børn af sult - hver dag!!! - uden at vi egentlig gør noget - snarere tværtimod.
Har de børn ingen menneskerettigheder?

Og nu er fødevarer blevet et spekulationsobjekt - og tillige brændstoferstatning.

Jeg ser, du gi'r araberne skylden for de høje oliepriser.
Om OPEC svigter sit erklærede mål om stabile og rimelige oliepriser, tør jeg ikke gøre mig klog på, men en stærkt stigende efterspørgsel er da i hvert fald også en væsentlig faktor, der påvirker prisen og tillige tærer på reserverne
(Men der er jo også lande udenfor OPEC, bl.a. Danmark, som kunne øge produktionen).

Jeg glæder mig over, at du heller ikke er tilhænger af, at vi skal "pådutte dem vore vestlige idealer".

Og når vi har fået løst både den globale energikrise og den globale fødevarekrise, må vi vel se at finde ud af, hvad der er den rette balance mellem global omsorg for vore medmennesker - og respekten for andres meninger og holdninger.

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
04/05/2024 13:32
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Borgere hoppede i vandet for at redde am..
04/05/2024 13:27
Et spor genåbnet efter brændende bus s..
04/05/2024 12:52
89 værelser på kollegie evakueret: Bra..
04/05/2024 11:53
Over 100 varmerekorder slået i Vietnam ..
04/05/2024 11:09
Italien forbyder hvalpe-yoga
04/05/2024 08:58
Nyheder fra Religion.dk