annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15675726
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381321
Et andet syn 1991023
Jesu ord 1522978
Åndelig Føde 1521563
Galleri
Light Blue Mind Rødhus marts
Hvem er online?
0 registrerede 189 gæster og 105 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: VIDENSKABENS ENEVÆLDE

Kære Arne.

Det er skam ikke min "nærsynede og ensidige vurdering", som du kalder den, der skal afgøre spørgsmålet om evner og intelligens. Jeg er jo forlængst død på det tidspunkt, husker du måske, at jeg har nævnt. griner

Det afgøres som alle andre af livets spørgsmål af naturen selv efter princippet; Survival of the fittest.

I din konstante understregning af vores uvidenhed overser du en væsentlig ting. For at kunne bedømme hvor stor en del af den opnåelige viden, som vi og henholdsvis gråspurven har erhvervet os, forudsætter det et kendskab til mængden af opnåelig viden. Så er det, at jeg gerne vil spørge dig, hvor du har din viden om mængden af det ukendte fra?

Hvis du ikke helt skulle have forstået mig, så lad mig bruge et billede. Hvis du borer ned og finder en underjordisk oliesø, og begynder at pumpe olie op, så kan du på intet tidspunkt vide, om du er nær ved at tømme søen, eller du blot har pumpet en forsvindende brøkdel op, medmindre du kender størrelsen af søen.

Så hvorfra kender du til mængden af ukendt men tilgængelig viden? Har du oplysninger fra "højere magter"? Eller gætter du bare ud fra din egen manglende forståelse af universet?

Stephen Hawking mener f.eks. at vi er meget tæt på at kunne forklare alle universets gåder, og at den endegyldige teori vil se dagens lys i dette århundrede, og han ved jo en hel del om universet.

En hær af forskere er i fuld gang med at klarlægge både hjernens processer og DNA-kodernes styring af livet, så de vil måske snart kunne forklare præcis, hvorfor du tænker som du gør, og hvorfor mennesker får oplevelser, der erstatter viden med trosforestillinger.

Selv om gråspurve kan føre deres aner tilbage til dinosaurerne, så mener jeg alligevel at min viden om og forståelse af livets og universets fænomener langt overgår en fuglehjernes, mens du åbenbart ikke mener at vide ret meget mere end en gråspurv. Den sidste vurdering er du jo til gengæld den bedste til at bedømme. griner

Videnskaben er ikke nogen ond dæmon, der prøver at tilrane sig magten over mennesket. Det er ganske enkelt en læreproces, som vi alle deltager i med større eller mindre succes.

Mvh

Ole Bjørn ;)

.

Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Min ”religion”
af Hanskrist
23/04/2024 13:13
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Politiet anholder 16-årig dreng i forbi..
23/04/2024 15:52
Danmark vil sætte strøm til ukrainske ..
23/04/2024 15:45
Israel afviser beskyldninger om massebeg..
23/04/2024 15:39
Danish Crown skal betale bøde for døds..
23/04/2024 15:14
Rullemarie sendt ind på østjysk skole ..
23/04/2024 15:10
Nyheder fra Religion.dk