1
registreret Arne Thomsen
518
gæster og
54
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Om at støbe kugler!
|
Hej Ole Bjørn.
Du nævner ikke noget om, hvem der skulle udpege dit teknokrati-råd - om det skulle gå demokratisk til - eller foregå på anden måde.
Men jeg forstår nu, at det alene er produktionsmidler o.l. (fonde), der ikke skal tillades privat ejendomsret, men som i stedet skal tilhøre fællesskabet.
Det er jo, synes jeg, en god men ikke helt ny tanke, og jeg tror da godt, der kunne være "medvind", hvis vi i Danmark f.eks. startede med at gøre den kollektive trafik konkurrencedygtig overfor den individuelle biltrafik.
Et ordentligt udbygget og velfungerende tog-skinnenet med velindrettede tog, letbaner over motorvejene, nem og hurtig - samt relativ billig - transport direkte til ønsket adresse med computerstyret omstigning til S-tog, Metro, busser samt minibusser/taxier der også kører det sidste stykke til og fra de aktuelle individuelle adresser - og hvad man ellers kan finde på - det kunne godt være attraktivt, vil jeg tro.
Det vil koste milliarder i investeringer, men kan det bringes til at fungere så godt, at det lokker størstedelen af bilisterne over i den kollektive trafik, vil det da nok spare betydeligt mere, ligesom der spares CO2-udledning, partikel-udledning, kø-dannelser på indfaldsveje og parkeringsproblemer m.m.
Og næste skridt kunne så være containerbaseret kollektiv varetransport.
Mon ikke næsten alle andre end bilindustrien (og dertil knyttede virksomheder) ville se på et sådant tiltag med sympati - hvis ellers nogle teknologer (ikke teknokrater) og økonomer kunne levere den rigtige overbevisende teknisk/økonomiske løsning.
Og herfra kunne man vel gå videre til andre virksomheder, som fællesskabet har brug for.
Profitabilitet kan nok ikke undværes til at sikre effektivitet og videreudvikling, men kravet om konstant økonomisk vækst vil næppe længere have valeur - og dét krav er efter min mening den store synder, der lokker os alle til overforbrug af ressourcerne.
Hvad skulle egentlig hindre os danskere i at gå ind for noget sådant?
De privatejede multinationale selskaber vil nok ikke se på noget sådant med sympati, men mon ikke vi kunne holde dem stangen.
Jeg tror sagtens, noget sådant kunne designes - og præsenteres - af teknologer og økonomer - og derpå kunne vinde demokratisk tilslutning.
Og hvad skulle egentlig hindre os i at se nærmere på det?
Det behøver da ikke at vente på en fjern fremtid
M.v.h. Arne
|
|
|
|