annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
Blitz your Bliss
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 468 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Om at støbe kugler!

Hej Ole Bjørn.

Det er noget af en mundfuld - dit forslag om teknokrati - vil jeg mene.

Demokratiet og den private ejendomsret ser ud til at skulle afskaffes, hvis jeg forstår dig ret.

Og "Størst mulig lykke for flest mulige mennesker", som du skriver, er jo en smuk målsætning - især hvis den også gælder globalt.

Men hvem skal bestemme, hvad der er den største mulige lykke for flest mulige?

Og hvordan skal det menneske, eller de mennesker, opnå både den nødvendige magt og den nødvendige indsigt - i et nuværende demokratisk styret samfund?

Det kræver vel enten et politisk parti med et sådant program, som er i stand til at vinde det nødvendige flertal - eller et magtkup gennemført af en elite?

Og hvad skal de mennesker, der bor i et sådant samfund gøre, hvis magthaverne bliver korrupte og handler ilde?

Revolution er vel så eneste blodige udvej.

Jeg kan da godt være enig i, at uvidenhed, særinteresser og penges magt er en plage for det nuværende demokrati, men det forekommer mig dog, at magtens korruption kan være en endnu værre trussel i et elitært teknokrati.

I kinesisk demokrati (eller hvad man nu skal kalde det) opereres der vist nok med noget, der kaldes meritokrati (at folk med gode meritter eller præstationer opnår ekstra indflydelse), men det er da vist også velkendt, at embedsmandskorruption trives i dette store land - trods hårde straffe derfor.

Hvis dine tanker om et bedre samfund, der tilstræber indbyggernes - og helst hele menneskehedens - maksimale tilfredshed (lykke er for vanskeligt at definere, vil jeg mene) - samt klodens bevarelse - skal blive til noget, så tror jeg ikke, der er anden vej at gå, end at overbevise et flertal af samfundets mennesker herom.

Hvis de, der er så kloge, at de kan se vejen, ikke også er dygtige nok til at udtrykke sig, så at de kan overbevise et flertal, så tror jeg ikke, de kommer nogen vegne - og det kan jo godt være "de kloges fejl".

Men det skulle vel heller ikke være så svært - hvis man har "rent mel i posen", og evner at udtrykke sig klart, sandt og enkelt.

Der har jo før været store folkelige bevægelser som har fået indflydelse - f.eks. bevægelser mod atomkraft, for én verden og for naturbevarelse, Røde Kors, UNICEF o.s.v.

En miljøbevægelse, der klart og åbent viser, hvor det er værst, hvad der er muligt, og hvad der er nødvendigt, tror jeg mere på, end jeg tror på et tilknappet og korruptionstruet teknokrati.

Og i et land, som Danmark, tror jeg ikke, religion vil være en hindring.

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
FN's Sikkerhedsråd frygter snarligt ang..
27/04/2024 21:10
Nyheder fra Religion.dk