annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Light Blue Mind Rødhus marts
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 639 gæster og 1322 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Om at støbe kugler!

Kære jmp.

Jeg gennemskuede fantasterne Marx og Engels allerede da jeg var meget ung, og tiden har bekræftet min vurdering. Man skal ikke ligge på maven af beundring fordi nogle kan bilde en masse mennesker ind, at de har fundet de vises sten.

Charlatanen/naivisten Krishnamurti har jeg fra starten rystet på hovedet af. Bortset fra hans mange kryptiske bemærkninger, som enhver kan tolke efter forgodtbefindende, så sagde han ikke noget, som jeg ikke vidste i forvejen. Han repræsenterer ikke nogen form for nytænkning, bare banaliteter og gengivelse af andres tanker.

Jeg troede ellers, at jeg havde klippet teknologiens værdiforøgelse ud i pap for dig, men din "udregning" viser, at du stadig ikke har forstået. Når du kan fremstille 100 kugler selv på en dag, og du ved at arbejde for manden med maskinen for en dagløn kan købe 150 kugler af en bedre kvalitet end dine egne, så har jeg svært ved at se at man skulle have mistet noget ved at sælge sin arbejdskraft.

Det er maskinen, der skaber merværdien, og den nyder både maskinens skaber og arbejderen godt af. Han fik iøvrigt tilbudet om at være medejer men afviste, fordi han hellere ville solde pengene op.

Og her har vi netop en tungtvejende grund til ikke at fordele hele merværdien mellem arbejderne. De sparer den ikke op, men bruger pengene. Visse projekter som f.eks. bygning af et skib kræver store kapitalkoncentrationer.

Hvis 3000 skibsværftsarbejdere hver skulle spare et par hundrede tusinde kroner op og sætte dem i en pulje for at bygge et skib, ville det ende i et kaos og krak. Fagbevægelsen har til overflod bevist, at demokratisk valgte ledere ikke evner at lede en kommerciel virksomhed til succes. Det er ikke økonomiske evner der fører til indflydelse i fagbevægelsen.

Og jo, det er vores egoistiske natur, der er drivkraften i vores samfund. Vi ville derfor heller aldrig kunne blive enige om en værdiansættelse af vores arbejde. Det kræver en anden form for styre, som jeg har beskrevet i mit svar til Arne.

Mvh

Ole Bjørn ;)


P.S. Børnearbejde er skam ikke afskaffet. Tyrkiske silketæpper er knyttet af 3-6 årige pige. Det kræver små fingre at lave de fine knuder.

.
Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
Fejl i kommunikationssystem lammede togt..
23/06/2026 23:45
Dronning Margrethe deltog i studenterfej..
23/06/2026 21:56
Tagbrand bringer fisk for millioner i fa..
23/06/2026 20:57
Kræftpatienter med senfølger skal hjæ..
23/06/2026 18:19
Venstrefløjskandidat vil ikke anerkende..
23/06/2026 17:55
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Nordkoreas leder vil udruste krigsskibe ..
24/06/2026 01:15
YouTube indgår forlig med teenager i sa..
23/06/2026 23:53
Airbus skal undersøge revner i vingerne..
23/06/2026 22:37
Ti er døde af ebola inden for et døgn ..
23/06/2026 22:31
Teknisk fejl lammede togtrafikken i hele..
23/06/2026 21:38