annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 523 gæster og 47 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Ipso Facto
Emne: Re: ISRAELS KRIG, MEDIERNE OG FOLKERETTEN

Hej Arne!

I din kommentar udtrykker du blandt andet følgende opfattelse:

Citat:
”For eksempel har jeg da megen respekt for, at Koranens Sura Tre i indledningen sidestiller "Toraen" og "Evangeliet" med Koranen (Alle tre sandhed fra Gud).
Så hvem er egentlig mest tolerant her?”


Den respekt må bero på, at du ikke har et tilstrækkeligt godt kendskab til Koranen, hadith og sira samt den islamiske fortolkningstradition og islams historie.

Der er ikke tale om en ”sidestilling” af de hellige skrifter i de tre religioner, men derimod om, at Koranen utvetydigt beskylder jøder og kristne for, på grund af misundelse eller ondskab, at have forvansket eller forfalsket deres egne hellige skrifter. Guds eneste uforfalskede budskab til menneskene er den åbenbaring profeten Muhammad modtog og som i Koranen ordret og uforfalsket gengiver den eneste sande gud, Allahs, evigt gyldige og uforanderlige befalinger til menneskene.

Dette forhold er den teologiske begrundelse for, at jøder og kristne der underkaster sig islams myndighed og overhøjhed gives beskyttelse mod jihad såfremt de indgår en ”beskyttelseskontrakt” (dhimma på arabisk) der reducerer dem til tredje klasses borgere – dhimmier - i den islamiske stat.

Denne ydmygende status svarer nogenlunde til den status de tyske jøder havde i perioden fra vedtagelsen af Nürnberglovene i 1935 og indtil beslutningen om systematisk genocide på Europas jødiske samfund, besluttet på Wanseekonferencen i januar 1942.

Denne tredjeklasses status indebærer betaling af en hård særskat – jizya – og i Koranen vers 9:29 pålægges det muslimerne at ydmyge dhimmier, egentligt at få dem til at føle sig ydmygede, også når de betaler jizya.

Da sura 9 er et af de seneste vers erstatter det alt hvad der er sagt af mere fredelig og forsonlig art om jøder og kristne i tidligere mere fredelige sura, der stammer fra den periode, hvor profeten Muhammad endnu ikke besad politisk og militær magt – jfr. fortolkningsprincippet abrogering.

Hvis man ønsker at forstå muslimernes ”tolerance” over for jøder og kristne er udgangspunktet sura 9 og ikke sura 3.

Islamforskeren Robert Spencer har primært baseret på autoritative og respekterede muslimske retslærde gennemgået hele Koranen vers for vers, således at det som fremstår, er den officielle main stream islamiske forståelse af Koranen.

Debattøren F. C. Bogger har tidligere på religion.dk oversat Spencers ”blogging the Quoran” til dansk.

Her følger i Boggers oversættelse kommentarene til sura 9:29

Citat:
"Blogging the Qur’an: Sura 9, “Repentance,” verse 29
Vers 29 i Koranens kapitel 9


http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/009.qmt.html er det ene vers, hvor muslimer udtrykkeligt beordres til at føre krig mod og underkue jøder og kristne – ”Bogens Folk”, der, når de først er underkuet, indgår i ’dhimma’, muslimernes beskyttelse, og bliver dhimmier, beskyttede (eller skyldige) mennesker.

Som sådan er den måde, hvorpå dette vers forstås af muslimske fortolkere, af afgørende betydning for jøder, kristne, og – ikke mindst fordi ens religion i den islamiske verden har en tendens til at blive betragtet som en del af ens etniske identitet og ikke som en sag om personlig overbevisning, derfor vil selv Richard Dawkins og Christopher Hitchens blive opfattet som kristne – ikke-muslimer i almindelighed.

I henhold til As-Sawi, Ibn Juzayy og mange andre http://ourworld.compuserve.com/homepages/ABewley/tawba2.html blev ”dette vers åbenbaret, da Allahs Budbringer fik ordre til at bekæmpe byzantinerne. Da det blev nedsendt, forberedte Allahs Budbringer sig på ekspeditionen til Tabuk.”

Ibn Kathir er enig http://www.tafsir.com/default.asp?sid=9&tid=20980 :

”Allah befalede Sin Budbringer at bekrige Bogens folk, jøder og kristne, i år ni efter ’Hijrah’ [udvandringen til Medina], og han forberedte sin hær til at bekæmpe romerne og kaldte folket til jihad, idet han bekendtgjorde sit formål og destination.”

Dette var et togt, Muhammad forsøgte imod den byzantinske (østromerske) garnison i Tabuk i det nordlige Arabien i 631, men den byzantinske styrke flyttede sig væk, inden Muhammad nåede frem, og indlod sig ikke i kamp med muslimerne.

Dette var stadigvæk hans første forsøg på at udfordre det mægtige kristne imperium, som muslimerne sidenhen skulle gøre indhug i i århundreder for til sidst endeligt at udslette det.

Ibn Juzayy siger http://ourworld.compuserve.com/homepages/ABewley/tawba2.html, at dette vers er ”en ordre til at bekæmpe Bogens Folk” og, med henvisning til vers 30, ”fordi de nægter at tro på Allah på grund af jødernes ord ’Uzayr [Ezra] er Allahs søn’ og de krsitnes ord ”Messias er Allahs søn.’”

Muslimer skal også bekæmpe dem, “fordi de anser ådsler, blod, svinekød osv. som lovligt”, og fordi ”de ikke slutter sig til islam.”

Han siger, at “de lærde er enige om at acceptere jizya [en religiøst betinget kopskat] fra jøderne og de kristne,” og tilføjer, at “magianere/zoroastrianere er blevet optaget blandt dem i henhold til Profetens ord: ”Behandl dem som Bogens Folk”, skønt ”der er uenighed om, hvorvidt jizya skal accepteres fra afgudsdyrkere og sabianere.”

Han understreger, at ”det ikke opkræves fra kvinder, børn eller de sindssyge” og at det markerer ”underkastelse og lydighed.”

Selvom islamisk lov stipulerer, at jizya ikke skal opkræves af kvinder og børn, har virkeligheden i mange tilfælde været anderledes. I henhold til den banebrydende dhimmitude-historiker, Bat Ye’or:

”Kopskatten blev aftvunget ved hjælp af tortur. Skatteopkræverne forlangte gaver til sig selv; enker og forældreløse blev plyndret og udbyttet.
I teorien var kvinder, de fattige, de syge og de affældige fritaget for kopskatten; ikke desto mindre fremviser armenske, syriske og jødiske kilder rigeligt med beviser på, at ’jizya’ blev opkrævet af børn, enker, forældreløse og ovenikøbet de døde. Et betragteligt antal bevarede dokumenter – bevaret i århundreder – vidner om vedholdenheden og udstrækningen af disse foranstaltninger.

Den franske konsul i Aleppo, Chevalier Laurent d’Arvieux, bemærkede i 1683, at tiårige kristne børn betalte jizya.

Her bemærker man endnu engang uoverensstemmelsen og modsigelsen mellem det teoretiske ideal og virkelighedens verden.”


(The Decline of Eastern Christianity Under Islam, pp. 78-9). http://www.amazon.com/Decline-Eastern-Ch...TF8&s=books

Tafsir al-Jalalayn siger http://ourworld.compuserve.com/homepages/ABewley/tawba2.html, at når vers 29 specificerer, at muslimer skal bekæmpe dem, der ”ikke følger Sandhedens Religion,” så betyder det dem, der ikke følger islam, ”der er klippefast og annullerer andre ’deens’ [religioner].”

Ibn Kathir http://www.tafsir.com/default.asp?sid=9&tid=20980 giver et vink om, hvorfor det er sådan, når han forklarer, at Bogens Folk var i ond tro, da de afviste Muhammad, og at de ikke engang er sande troende, hvad angår deres egen religion:

“Derfor havde Bogens Folk, når de ikke troede på Muhammad, ingen gavnlig tro på nogen Budbringer eller det, Budbringerne bragte. I stedet fulgte de deres religioner, fordi dette harmonerede med deres ideer, lyster og deres forfædres vaner, ikke fordi de er Allahs Lov og religion.

Hvis de havde været sande troende i deres religioner, ville den tro have dirigeret dem til at tro på Muhammad, fordi alle profeter bragte de gode nyheder om Muhammads komme og befalede dem at adlyde og følge ham. Alligevel troede de ikke på ham, da han blev sendt, selvom han er den mægtigste af alle Budbringere. Derfor følger de ikke tidligere profeters religion, fordi disse religioner kom fra Allah, men fordi disse passer deres ønsker og lyster. [denne sætning er sprogligt jammer på allerlaveste niveau – totalt uforståelig, men desværre en loyal oversættelse fra engelsk]. Derfor vil deres påståede tro på en tidligere profet ikke gavne dem, fordi de ikke troede på mesteren, den mægtigste, den sidste og mest perfekte af alle profeter.”


As-Sawi betoner http://ourworld.compuserve.com/homepages/ABewley/tawba2.html, at betalingen af jizya er tegn på, at ikke-muslimerne er “ydmyge og lydige over for islams afgørelser.”

As-Suyuti bemærker, at jizya “ikke tages fra nogen, der er i økonomiske vanskeligheder,” selvom det i høj grad er sket i tidens løb.

For eksempel siger en samtidig beretning om muslimernes erobring af Nikiou, en egyptisk by, i 640’erne, at ”det er umuligt at beskrive byens indbyggeres beklagelige tilstand. De var drevet så langt ud, at de tilbød deres børn i stedet for de enorme summer, de skulle betale hver måned ...”

Dette var en manifestation af den “tilstand af ydmygelse”, der er udspecificeret i dette vers og skåret ud i pap af beduin-høvdingen al-Mughira bin Sa’d, da han mødte perseren Rustam. Al-Mughira sagde:

”Jeg kalder dig til islam – ellers skal du betale jizya, mens du er i en tilstand af ydmygelse.”

Rustam svarede: “Jeg ved, hvad jizya betyder, men hvad betyder “en tilstand af ydmygelse?”

Al-Mughira forklarede: “Du betaler den, mens du står op, og jeg sidder ned, og pisken hænger over dit hoved.”

På samme vis siger Ibn Kathir http://www.tafsir.com/default.asp?sid=9&tid=20986, at dhimmierne skal ”vanæres, ydmyges og nedgøres. Derfor er det ikke muslimer tilladt at agte dhimmierne eller ophøje dem over muslimer, thi de er elendige, vanærede og ydmygede.”

Juristen Sa’id ibn al- Musayyab (7. årh.) fastslog: “Jeg foretrækker, at dhimmierne bliver trætte af at betale jizya, eftersom Han siger: ‘indtil de betaler jizya med deres egne hænder i en tilstand af komplet ydmygelse.’”

As-Suyuti uddyber http://ourworld.compuserve.com/homepages/ABewley/tawba2.html, at dette vers “bruges som bevis af dem, der siger, at den opkræves på en ydmygende måde, og således at modtageren sidder ned og dhimmien står op med bøjet nakke og ryg. Jizya’en anbringes i vægtskålen, og modtageren griber ham i skægget og slår ham på hagen.”

Han tilføjer imidlertid, at “dette afvises i henhold til an-Nawawi, der sagde: “Denne metode er ugyldig.’” Zamakhshari var imidlertid enig i, at jizya skulle opkræves ”med nedgørelse og ydmygelse.”


Den ydmygende behandling af dhimmier er ikke blot et historisk fænomen. Det foregår den dag i dag, for eksempel mod de kristne koptere i Ægypten, hvis muslimer føler, at kristne ikke optræder på en tilstrækkelig ydmyg og underdanig måde over for de sande troende.

I november 2008 undlod en kristen dreng, der ikke kendte til dhimmiers pligter, at stige af sit æsel, for at vise sin respekt for en muslimsk begravelsesprocession, således som det er skik for dhimmier. Dette udløste vilde optøjer blandt muslimer samt plyndringer af kristne butikker.

En beretning om hændelsen kan læses her:

http://www.jihadwatch.org/dhimmiwatch/archives/023601.php

I øvrigt skal jeg henvise til Boggers oversættelse af Robert Spensers gennemgang af sura 3:

Blogging the Qur’an: Sura 3, “The Family of Imran,” verses 1-32:

http://onlinedebat.religion.dk/printthread.php?Board=terror&main=8808&type=post

Blogging the Qur’an: Sura 3, “The Family of Imran,” verses 33-63:

http://onlinedebat.religion.dk/printthread.php?Board=terror&main=8899&type=post

Blogging the Qur’an: Sura 3, “The Family of Imran,” verses 64-120:

http://onlinedebat.religion.dk/printthread.php?Board=terror&main=9215&type=post

Blogging the Qur’an: Sura 3, “The Family of Imran,” verses 121-200:

http://onlinedebat.religion.dk/printthread.php?Board=terror&main=9892&type=post

De øvrige kommentarer du knytter til mit oplæg vil jeg vende tilbage til efter du har haft lejlighed til at kommentere denne replik.

Hilsen

Ipso Facto pifter

Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk