0
registrerede
519
gæster og
56
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: ISRAELS KRIG, MEDIERNE OG FOLKERETTEN
|
Hej Ipso Facto.
Du kan for min skyld gerne kalde mig "etisk relativist" og "kulturrelativist" - forstået på den måde at jeg ikke ubetinget og udelukkende "bekender" mig til den jødisk-kristne kultur, men også er åben for kvaliteter i andre kulturer. Hvad er i øvrigt modsætningen til "relativist": "jantelovs-fundamentalist"?
For eksempel har jeg da megen respekt for, at Koranens Sura Tre i indledningen sidestiller "Toraen" og "Evangeliet" med Koranen (Alle tre sandhed fra Gud). Så hvem er egentlig mest tolerant her?
Ligeså har jeg da megen respekt for, at et land som Jordan bevarer sin natur ubeskadiget, mens man i Israel skulle have 2,6 gange større areal for at undgå varig og uoprettelig miljøskade og i Danmark tilsvarende 3,2 gange større areal - og for kloden som helhed ca. 1,3 (www.globalis.dk). Så hvem er egentlig mest etisk rigtig her? Er vores kultur overhovedet beundringsværdig?
Du drager paralleller til Nazi-tiden. Det får mig til at spekulere på, hvilken holdning du mon har til danske frihedskæmperes jernbanesabotage, som jo vist har de fleste danskeres sympati - også selv om det kostede uskyldige danske civile lokomotivførere livet. Indrømmet, de danske frihedskæmpere kunne ikke sende raketter ind over Tyskland, men bortset ferfra, synes jeg, der er ret mange paralleller.
At et folkeslag føler sig forrådt af et nyskabt FN, der i 1947 tillader jødisk besættelse af en del af området, kan jeg da godt forstå - og ligeså, at de i Gaza på demokratisk vis vælger en modstandsbevægelse: Hamas, til at styre samfundet.
Og at israelerne nu - ifølge det oplyste - bruger nye og yderligere brutale våben, og at de bomber skoler og skyder på ambulancer, gør jo næppe den arabiske vrede mindre.
Dette er ikke ment som et forsvar for islamisme, men blot som at ønske om at få kendsgerningerne på bordet - ikke kun dem der passer til egne sympatier og antipatier.
M.v.h. Arne.
|
|
|
|