annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Light Blue Mind Rødhus marts
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 639 gæster og 1322 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Om at støbe kugler!

Kære Arne.

Min lille historie var bare tænkt som en forklaring om, hvorfor det er innovatørerne og ikke manden på gulvet, der skaber fremskridtet. Det var ikke en godkendelse af en uhæmmet vækstfilosofi.

Løsningen på dette problem kan også kun komme fra innovatørerne, eftersom "manden på gulvet" og også "manden i sengen" går ind for denne vækstfilosofi uden tanke for konsekvenserne. Jordens befolkning vokser som bekendt p.t. med 100 millioner om året, og de vil alle gerne have den samme levestandard som i de rige lande. men med det energiforbrug vi har i Vesten kan Jorden højst rumme 500 millioner uden at miste den økologiske balance.

Innovatørerne må derfor både finde en måde at formindske jordens befolkning på og samtidig udvikle en teknologi der kan give os en lige så behagelig levevis med en brøkdel af det nuværende energiforbrug.

Forskningen i nul-energi huse er allerede langt fremme, og hvis vi med internettets hjælp kan reducere behovet for persontransport, og med ny teknologi og genmanipulerede planter kan formindske energiforbruget til varetransport og binde CO2 udslippet, så er vi godt på vej til at løse både vækstproblemet og klimaproblemet.

Som inkarneret epikuræer er jeg absolut ikke tilhænger af overforbrug, men jeg må jo konstatere at initiativet til at løse problemerne også kommer fra de kapitalistiske lande, og det er også her pengene og viljen er til den nødvendige forskning.

Det kapitalistiske system er langt fra perfekt, men det er det bedste vi har indtil videre. Et teknokrati ville være bedre, men det har i øjeblikket ikke store chancer mod den massive modstand fra religiøse moralister og "demokratiske" kapitalister.

Men i længden vil et teknokrati være menneskets eneste alternativ til et kollektivt selvmord. Spørgsmålet er om menneskeheden når at indse det, før det er forsent at vende udviklingen.

Mvh

Ole Bjørn ;)

.
Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
Fejl i kommunikationssystem lammede togt..
23/06/2026 23:45
Dronning Margrethe deltog i studenterfej..
23/06/2026 21:56
Tagbrand bringer fisk for millioner i fa..
23/06/2026 20:57
Kræftpatienter med senfølger skal hjæ..
23/06/2026 18:19
Venstrefløjskandidat vil ikke anerkende..
23/06/2026 17:55
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Nordkoreas leder vil udruste krigsskibe ..
24/06/2026 01:15
YouTube indgår forlig med teenager i sa..
23/06/2026 23:53
Airbus skal undersøge revner i vingerne..
23/06/2026 22:37
Ti er døde af ebola inden for et døgn ..
23/06/2026 22:31
Teknisk fejl lammede togtrafikken i hele..
23/06/2026 21:38