annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Light Blue Mind Rødhus marts
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 639 gæster og 1322 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Erik Nielsen
Emne: Re: Friværdi

Indsendt af: jmp
ja da. Du har sikkert hørt om det.

Et samfund hvor alle yder efter evne og nyder efter behov.

Men uha, det ville måske ligne sand kristendom?



Hvis kommunisme er en kopi af kristendommen, ville det så ikke være bedre at beholde originalen (kristendommen) end en kopi (kommunisme), som ikke virker i praksis?

Det lader til, at du er idealist. Det er jeg sådan set også. Og jeg kan huske, at jeg et sted læste et gammelt citat om, at idealisme var noget af det værste - det at ville bygge Utopia. Og det kunne jeg ikke forstå. Egentlig burde det være godt at være idealist (idealer = gode tanker). Men hvis man prøver på at tvinge andre mennesker til at følge idealet, så bliver det et problem. Det ville jo blive et diktatur - med tankepoliti etc.

Man kan ikke lovgive idealisme eller gennemtvinge kærlighed. For kærlighed kan ikke overleve, hvis den ikke er frivillig. Derfor er det umuligt at etablere Utopia ad politisk vej. Og det er derfor, vi har brug for religion - ikke kun blind tro, men religion i anvendelse, så vi udvikler vores samvittighed.
Jeg synes selv, at den bedste inspiration til at leve kærligheden, findes i kristendommen.
Vi burde hver især forsøge at leve med den guddommelige holdning, som det fortælles i Bibelen, at Jesus levede. Det er lettest, hvis man tror på Gud og Jesus. Men hvis man kan leve med en guddommelig holdning uden at tro på Gud, er det også helt fint.
Vi må ”nøjes med” selv at leve idealet og være et godt eksempel og håbe på, at vore børn (og andre mennesker) lader sig inspirere.

For nyligt har jeg fundet en vældig inspirerende prædikant, Joel Osteen, på kabel-TV hver søndag kl. 10:00-10:30 på National Geographic/CNBC Europe.
Han taler altid om anvendelse af troen.

Mvh. Erik

Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
Fejl i kommunikationssystem lammede togt..
23/06/2026 23:45
Dronning Margrethe deltog i studenterfej..
23/06/2026 21:56
Tagbrand bringer fisk for millioner i fa..
23/06/2026 20:57
Kræftpatienter med senfølger skal hjæ..
23/06/2026 18:19
Venstrefløjskandidat vil ikke anerkende..
23/06/2026 17:55
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Nordkoreas leder vil udruste krigsskibe ..
24/06/2026 01:15
YouTube indgår forlig med teenager i sa..
23/06/2026 23:53
Airbus skal undersøge revner i vingerne..
23/06/2026 22:37
Ti er døde af ebola inden for et døgn ..
23/06/2026 22:31
Teknisk fejl lammede togtrafikken i hele..
23/06/2026 21:38