annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Light Blue Mind Rødhus marts
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 639 gæster og 1322 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Friværdi

Uh ja. Nu er jeg ikke socialist i traditionel forstand, jeg er ikke blind for hvad der skete i det forrige århundrede.

Men tænk dig et samfund uden penge. Alt ville kun være udført menneskeligt arbejde og det ville ikke koste en dyt at sende en raket til månen.

Penge er blot alle varers ækvivalent og som jeg ser det ville et samfund uden penge være et højt udviklet samfund.

Som socialist har jeg ikke noget imod hverken penge eller at mennesker får udbyttet af deres eget udførte arbejde. Men som allerede liberalismens fader Adam Smith var klar over er det arbejde som et menneske udfører nok til at brødføde mange andre end ham selv.

Så kan han jo være egoistisk og beholde hele udbyttet selv og derfor nyde livet på Jorden eller han kan være altruistisk og lade andre nyde godt af hans arbejde og derved vinde sig en skat i himlen.

Kapital derimod er noget andet end penge. Det er udnyttelsen af menneskets udførte arbejde for at skabe merværdi.

Dette fænomen opstår ved at mennesket ikke længere ejer det redskab med hvilket han bearbejder naturen. Dette redskab som engang var en stenøkse er i dag vokset til det som vi samlet kalder produktionsmidlerne. Derfor tilfalder udbyttet af menneskets udførte arbejde ikke ham selv men derimod en anden som ejer hans redskab.

I et ikke kapitalistisk samfund kunne man indføre en ny universitetsuddannelse som beregnede værdien af menneskeligt arbejde, det kunne være interessant.

Jeg ville ikke bryde mig om at en eller anden person gik ind i min lejlighed og tog mit fjernsyn, ejheller at repræsentanter for en stat gjorde det. Jeg har ærligt og redeligt betalt det ved at levere et stykke arbejde.

Mange tror at vi socialister ønsker at afskaffe den private ejendomsret. Det er ikke korrekt.

Det drejer sig om den private ejendomsret til produktionsmidlerne som skaber det som vi kalder udnyttelsen af arbejdskraften.

Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
Fejl i kommunikationssystem lammede togt..
23/06/2026 23:45
Dronning Margrethe deltog i studenterfej..
23/06/2026 21:56
Tagbrand bringer fisk for millioner i fa..
23/06/2026 20:57
Kræftpatienter med senfølger skal hjæ..
23/06/2026 18:19
Venstrefløjskandidat vil ikke anerkende..
23/06/2026 17:55
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Nordkoreas leder vil udruste krigsskibe ..
24/06/2026 01:15
YouTube indgår forlig med teenager i sa..
23/06/2026 23:53
Airbus skal undersøge revner i vingerne..
23/06/2026 22:37
Ti er døde af ebola inden for et døgn ..
23/06/2026 22:31
Teknisk fejl lammede togtrafikken i hele..
23/06/2026 21:38