annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Light Blue Mind Rødhus marts
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 639 gæster og 1322 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Friværdi

Lugter jeg en del misundelse her, jmp?

Nationaløkonomi er en hel del mere kompliceret end du gør det til her. Det er ikke samfundet som helhed, der har skabt friværdierne, det er boligejerne selv i kombination med lånemulighederne. Belåner du friværdien skal du betale dyre renter til kapitalejerne, så det er der pengene i virkeligheden ender.

Der er kun to huspriser, der er interessante. Det er prisen på det første hus, man køber og det sidste hus man sælger. Flytter du undervejs er det ret ligegyldigt om markedet er højt eller lavt. Får du mere for dit gamle hus, skal du også betale mere for det nye.

Det ser også ud til, at du helt overser det faktum, at hvis du sparer op til et hus, har du nedsat dit forbrug i forhold til dem, der bruger pengene. Hvad galt er der i at udsætte sit forbrug til senere gennem opsparing til et hus. Er det mere moralsk forkasteligt end at fare ud og bruge alle sine penge på goder og endda have et overforbrug gennem at købe på afbetaling.

Beskatter man prisstigningen på et hus der sælges, stavnsbinder man i virkeligheden mennesker til at blive i deres hus, for det næste hus falder jo ikke i pris fordi det gamle hus beskattes.

Det er et af venstrefløjens gamle slidte tricks at bilde folk ind, at kapitalismen stjæler den værdi, de skaber. Det forholder sig stik modsat. Det kapitalistiske system gør alle rigere, hvilket direkte kan aflæses i forskellen i levestandard i kapitalistiske lande sammenlignet med andre styresystemer. Det er langt fra perfekt, men økonomisk er det det bedste, vi har.

Mvh

Ole Bjørn ;)

Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
Fejl i kommunikationssystem lammede togt..
23/06/2026 23:45
Dronning Margrethe deltog i studenterfej..
23/06/2026 21:56
Tagbrand bringer fisk for millioner i fa..
23/06/2026 20:57
Kræftpatienter med senfølger skal hjæ..
23/06/2026 18:19
Venstrefløjskandidat vil ikke anerkende..
23/06/2026 17:55
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Nordkoreas leder vil udruste krigsskibe ..
24/06/2026 01:15
YouTube indgår forlig med teenager i sa..
23/06/2026 23:53
Airbus skal undersøge revner i vingerne..
23/06/2026 22:37
Ti er døde af ebola inden for et døgn ..
23/06/2026 22:31
Teknisk fejl lammede togtrafikken i hele..
23/06/2026 21:38