annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
18 september Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 516 gæster og 39 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Borad
Emne: Re: MYTENS MAGT


Citat:
Der er ingen tvivl om at dele af Det Nye Testamente er tilrettet så det tilgodeser en samlet historie. Jomfrufødslen er noget vrøvl, ligeledes dette, at Jesus skulle være af Davids familie.


På samme måde mener Koranen jo, at den er en forlængelse af en samlet historie, når den bygger videre på de beretninger, du kan læse i henholdsvis TaNaCh og den kristne bibel..

Citat:
På den anden side er Det Gamle testamente også en sammenføjet historie som blev skabt af de judæere som vendte tilbage fra fangenskabet i Babylon.


Ja, det er der jo nogle der siger:o)..

Der er tilsyneladende flere teorier om, hvordan TaNaCh (eller det Gamle Testamente som du omtaler) er blevet til..

Hvordan vil du argumentere for den teori, du fremstiller her?

Citat:
Men jeg finder det svært at diskutere sandhed med materialistiske fundamentalister.


Hvad søren er "materialistiske fundamentalister" for en størrelse:o)?

Citat:
Slægten, religionen, kulturen, nationaliteten. Er det ikke frygtelig gammeldags. Frie mennesker forholder sig til hinanden som frie mennesker.


Det ved jeg ikke.. Folk har det med at kalde opfattelser de ikke selv er enige i for "gammeldags", nærmest som om at det, at noget er "gammeldags" pludseligt skulle være forkert..

Umiddelbart kan jeg heller ikke se forbindelsen mellem det, at man forholder sig til slægt, religion, kultur og nationalitet (hvad det så end er for nogle størrelser), skulle betyde at man ikke kan være fri.. Men det afhænger jo så igen, af hvad man mener med "fri"..

Citat:
Måske tager jeg fejl. Er du opmærksom på, at jøder nægter at forstå den kendsgerning, at Moses var Ægypter?


Du mener som i: "Moses var ikke hebræer, men en egypter der bare viderførte Aton-religionen"?

Citat:
Jeg forstår ikke denne begrænsede opfattelse af, at Gud kun skulle være Gud for nogle få og ikke for alle.


Næ, det gør jeg heller ikke.. Hvem mener da det?

Mvh
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
140 millioner kroner skal pumpe liv i d..
29/04/2024 09:06
Ørsted frasælger fransk energiforretni..
29/04/2024 09:03
I dag flager busserne for kongefamiliens..
29/04/2024 08:58
Cordsen: Mulig løsning på vej i højsp..
29/04/2024 08:13
Støjberg og Vanopslagh på vej til fors..
29/04/2024 08:09
Nyheder fra Religion.dk