0
registrerede
221
gæster og
72
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: MYTENS MAGT
|
Hej Anonym.
Nu er jeg ikke særlig velbevandret i Koranen, for ikke at sige rent ud, at jeg faktisk ikke har fået taget mig sammen til at læse den, og det skønt jeg har anskaffet mig den nyeste udgave på dansk - ak ja
Dog har jeg set i Koranen, at såvel "Toraen", som "Testamentet" - altså stort set, hvad vi kalder Det Gamle Testamente og Det Nye Testamente i Bibelen, begge kommer fra Gud, mens Koranen er det tredje budskab fra Gud. Det vidner dog om en ret høj grad af anerkendelse af både jødedommen og kristendommen.
Der er også regler i Koranen, om at være god mod mennesker i nød og god mod dyr - altså noget der lidt ligner det kristne budskab om næstekærlighed. Dertil kommer at islams gud ofte i Koranen siges at være overbærende med mennesker, der ikke magter at leve op til lovreglerne - og ifølge muslimerne kommer Koranen jo direkte fra Gud til Muhammed - via ærkeenglen Gabriel - Gabriel, som også bebudede Maria om, at hun kunne føde Guds søn, hvis hun ville - og det ville hun jo, siger Det Nye Testamente
Men tonen er jo ofte hård i Koranen, og jeg kunne gætte, at det hænger sammen med livet i det arabiske Mekka.
På Muhammeds tid var byen fuld af templer for alverdens guder, og da Muhammed påstod, at der kun er én gud "Allah" (arabisk for Gud) var det en katastrofe for byens økonomi, hvilket førte til at Muhammed måtte flygte til Medina for at redde sit liv - og endda også dér blev udsat for mordforsøg, indtil han fik så mange tilhængere, at han kunne vende tilbage til Mekka.
Det hårde ørkenliv inspirerer jo ikke just til blidhed. Det gjorde jødernes nomadeliv i ørkenens udkant heller ikke, og tonen i Det gamle Testamente er da også betydeligt hårdere end i Det Nye Testamente, hvor jøderne var besat af romerne.
Så alt i alt kan man vel godt formode, at tonen i de tre skrifter kan hænge sammen med de forskellige livsvilkår.
Jalal al-Din Rumi, der var perser, levede i 1200-tallet, altså ca. 600 år senere end Muhammed, og da var islam ikke længere alene arabisk, men udbredt til mange forskellige folkeslag og kulturer. Selv om Rumi var persisk muslim, kendte han godt til både jødedom, kristendom og den persiske Zarathustras religion (en overgang persisk statsreligion) og han var en af de ret få, der hæftede sig ved den religiøse tolerance, der også kan findes i Koranen - mellem de noget mere aggressive ord. Man kan måske sige, at Rumi forstod at overskue de forskellige religioner og at hente det bedste fra dem alle. Dertil kommer, at Rumi også var mystiker - og mystikere lader sig vist nok sjældent ensrette
Det er, hvad jeg umiddelbart kan svare dig, men du har jo den mulighed selv at læse, hvad der står i Koranen
M.v.h. Arne.
|
|
|
|