annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 470 gæster og 27 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: "DE TROENDE"

Kære Kristian og Treram,

Jo, jeg står ved mit ord om, at jeg synes, at Treram er fordømmende. Når du, Treram, f.eks. skærer alle muslimer over én kam i stedet for at se diversiteten blandt mennesker, og når du siger:

"de religiøse dumme-nej uintelligente, de religiøse overhoveder pædofile-nej ikke kun overhoveder." (Og hvad du ellers har sagt om "alle" muslimer).

Så synes jeg, at du er fordømmende. Jeg tror, Kristian (du spørger, om det er nødvendigt, at jeg bruger ordet "fordømmende"), det kan være farligt at blive "så fin i sproget", at man ikke tør at tale holdninger - som dine, Treram - imod. Så kan nogle temmeligt farlige -ismer opstå. Det er sket før, at et helt folkeslag tilskrives nogle meget usympatiske træk. Det samme gør du med "alle" (ifølge dig selv) muslimer og religiøse. Det er at lukke øjnene for, hvad der rører sig i mennesker. Så er alle religiøse pludselig af samme skuffe, uintelligente, og alle muslimer er pludselig nogle sataner (eller hvad man nu kan finde af skældsord). Det er urimeligt, og jeg kalder det fordømmende. Jeg finder ingen tolerance i at afstå fra at kalde sådanne holdninger fordømmende. Tværtimod finder jeg det intolerant ikke at tale sådanne menneskefjendske holdninger imod.

Det betyder ikke, at jeg ikke er rummelig over for Treram. Men det skader ikke Treram at få talt disse fjendske holdninger imod, hvor utallige mennesker skæres over én kam. Omvendt kan det skade mennesker at lade sådanne holdninger stå uimodsagt.

Med "esoterisk" var min pointe bl.a., at ikke al religion/spiritualitet opererer med et gudevæsen, og at der lægges mere vægt på indre erfaringe og oplevelser, som Arne gør sig. Guds-begrebet antager andre former inden for den mystiske side af religionen. Men mange, der åbent indrømmer at hade religion, som f.eks. Treram, bliver ved og ved og ved med at beskrive Gud som et væsen, der befaler drab og siger dumme ting. Og dét er simpelthen at lukke øjnene over for alle de mennesker, der opererer med et helt andet gudsbegreb - og disse mennesker skal så kaldes uintelligente og hvad ved jeg (af dig Treram). Det er uværdigt. Og sådanne holdninger, hvor et helt folk eller en hel gruppe af religiøse kaldes for alt muligt grimt, mener jeg bestemt, bør tales imod. Vi har set for mange eksempler på, at sådan noget får lov at slå rod.

Ja, jeg har meditativ erfaring og har allerede skrevet lidt om det. Vi har også udvekslet nogle indlæg desangående, Kristian. Men jeg vil da gerne skrive lidt mere. Er der noget specifikt, du tænker på?
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
FN's Sikkerhedsråd frygter snarligt ang..
27/04/2024 21:10
Britney Spears indgår forlig med sin fa..
27/04/2024 20:46
Nyheder fra Religion.dk