annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705206
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383701
Et andet syn 1992932
Åndelig Føde 1529625
Jesu ord 1524671
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 472 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: "DE TROENDE"

Hej treram

Jeg kan ikke lade være med at tænke på vores første debat sammen - var det ikke den der med stationen, at der på ens vej er stationer? Den gang syntes jeg nu ikke, at du jagede, men det kan være, at jeg forveksler dig med en anden :o)

"Nu vil jeg ikke lige påstå at det er noget ateistisk, ikke at gå på jagt, men det er min måde at se på, hvorfor man dog kan få sig selv til at skyde dyr i naturen, der ingen skade gør."

- Du har ret, jeg lavede en anologi, som egentlig ikke holder, hvis man skal bruge begrebet 'ateistisk/ateisme' i dets rette betydning. Hvad jeg forsøgte at være lidt kreativ om, og, som ikke står og vipper af, hvorvidt man er troende eller ikke-troende, er selve livsholdningen hos mennesker. Den kan være identisk på tværs af kulturelle og religøse forskelle. I dette tilfælde ulysten til og viljen mod at dræbe de smukke bukke, der færdes i vores omegne, sågar en sjælden gang i baghaven.

"Jægere ser det tit som noget "ophøjet/helligt" når de beskriver deres bytte og hvordan de nedlagde det. Hvilket jeg også får ud af Kristians beskrivelse"

- Nu vil jeg gerne holde Kristian lidt ude af billedet, da jeg på ingen måde vil skyde efter ham (nu vi er i jagtverdenen og du selv beskrev, hvordan troende kan skydes/jages året rundt og ej blot op mod julen i håbet om en god steg på julebordet, levende eller død), men jeg kan nu ikke forbinde jagt med noget helligt. Det "ophøjede" kan være et vanskeligt begreb, fordi jeg er så inkarnationspræget, at det oplevede (eller hellige) må være noget, der udspiller sig i kraft af Guds kærlighed hér på jorden, hvor ånden får krop, og hvor hele Kristusbegivenheden udspiller sig, ja, ham Jesus selv var da ifølge NT et menneske af kød og blod, der satte sig i andres sted - måske man i stedet kunne glæde sig over det 'nedbøjede'.. Men lad os holde den sludder ude af billedet. Pointen er vel, at ingen af os kan få os til at nedlægge et dyr og opleve dette som noget ophøjet. Måske det endda kniber med at slå selv en lille (eller stor og vammel) edderkop ihjel.

"Det eneste jeg "jager" hele året er de troende, der er ikke "skydeforbud" mod dem, men nogle af dem skyder igen, og det affinder jeg mig så med."

- Ja, det siger du jo.. smiler

Mvh
Anne



Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Danmark investerer i Ukraines forsvarsin..
27/04/2024 18:30
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
20 soldater dræbt i Cambodja ved eksplo..
27/04/2024 15:51
Nyheder fra Religion.dk