annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15775428
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2391687
Et andet syn 1998015
Åndelig Føde 1554150
Jesu ord 1529775
Galleri
Tillich om Helligånden
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 54 gæster og 185 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: "TILFÆLDET" OG "GUD"

Hej Treram.

Jo - det enkelte menneskes trang til religiøsitet - hvis det har sådan en - måske blot i forestillingen om "noget", der er større end en selv - eller måske endnu mere basalt blot i oplevelsen af at noget er helligt - det er jo én ting, mens de etablerede religioner med deres magtudøvelse og korruption - som jeg ser det - er noget helt andet.

Det første vil jeg ikke være negativ overfor, men det sidste er jeg med på at bekæmpe - på lige fod med f.eks. mafia-kriminalitet.

Den danske folkekirke er vel i den sammenhæng en ret uskyldig størrelse - selvom den er et resultat af, at Harald Blaatand omkring år tusind tvangskristnede os, og selvom træk fra enevælden stadig hænger ved (statens støtte og præsternes dominans) - for i realiteten bliver den stort set alene brugt som ceremonisted eller kultsted for private begivenheder (fødsel, ungdom, ægteskab, død).

Fra ateistisk side forsøger man jo at skabe alternativer til de private begivenheder, og held og lykke med dét - selvom det jo nok er svært at hamle op med en middelalderkirkes arkitektur og historie.

Fra samfundets side er der jo heller ikke noget krav om, at man skal benytte folkekirken, så når ca. 80 % alligevel gør det, er det vel især i mangel på attraktive alternativer - og næppe ret meget - eller overhovedet - af religiøse grunde.

Skal ateismen have en chance i Danmark - den har jo ikke ret megen tilslutning - tror jeg, den bliver nødt til at byde på noget positivt - og ikke blot levere kritik af noget, der i Danmark stort set kun er langsomt hensygnende rester af en fortidens forladte religion.

Men hvad skal det attraktive være, som kan friste os danskere (og svenskere)? smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
03/05/2024 21:06
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
89 værelser på kollegie evakueret: Bra..
04/05/2024 11:53
Over 100 varmerekorder slået i Vietnam ..
04/05/2024 11:09
Italien forbyder hvalpe-yoga
04/05/2024 08:58
Studerende åbner dørene til lukningstr..
04/05/2024 08:43
39 døde i oversvømmelser i Brasilien
04/05/2024 07:33
Nyheder fra Religion.dk