annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
Sne, sne og atter sne
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 45 gæster og 37 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: De fornuftige unge har deres egen mening om Je

Hej Treram.

Du og Ipso Facto diskuterer Ipso Facto's ord:
Citat:
"Den bedste måde at komme til tro på, er ved at møde Gud, og opleve ham i al hans vælde og herlighed."

Hertil svarer du bl.a.:
Citat:
"At nogen tror de har oplevet ham i al hans magt og vælde, kan vel kun være begrundet i en kortslutning i hjernevindinger -"

"Kortslutning i hjernevindinger", det er nok ikke så tosset et udtryk.
I hvert fald er min oplevelse, at et sådant møde "kortslutter" fornuften - forstået på den måde, at fornuften er håbløst ubrugelig i et sådant øjeblik.

Nu er jeg ikke så glad for ordet: Gud, fordi der i tidens løb er hæftet så meget på det ord/begreb - og vel først og fremmest noget i retning af et guddommeligt overmenneske ("Fader vor").
Det er vel især et udtryk for vore pattedyrhjerners begrænsning, at det højeste, det dybeste, det ypperste, det mest absolutte, det totalt ufattelige - eller hvordan nu kan udtrykkes (hvis det overhovedet kan) - det kan vi kun se som noget, der ligner os selv.
Man kunne i stedet bruge udtrykket det guddommelige, det "lugter" ikke så meget af menneske, men lader stadig formode, at der er tale om noget, der kan defineres, hvilket jeg tror er en total misforståelse af noget, der er komplet ubegribeligt.
Jeg har så forsøgt mig med: den ukendte sandhed bag verdens ukendte sande væren - hvis en sådan sandhed eksisterer - men det lyder jo ærligt talt temmelig krampagtigt smiler

Hvis vi imidlertid undlader at hænge os for meget i sådanne detaljer - og f.eks. nøjes med, hvad Gud ifølge det gamle testamente sagde til Moses om sig selv ved tornebusken, der brændte uden at skades af det: Jeg ER, og hvis vi fornemmer, at vi oplever et møde med ER, så tror jeg, det vil være meget svært at fornægte en sådan oplevelse.

Jeg kan i hvert fald ikke - fornægte - og den allerstørste fryd var, at oplevelsen indeholdt kærlighed (som min fornuft efterfølgende gjorde vildt oprør imod i måneder).

Det kan selvfølgelig alt sammen være indbildning, men jeg tror ikke på, at mit sind skulle være i stand til alene ved egen kraft at skabe en sådan oplevelse - igen og igen.

Så jeg kan bekræfte Ipso Facto ved at sige, at jeg kom til at tro ved at møde ER's kærlighed.

Det ændrede mit liv - og det er jeg bestemt ikke ked af smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Den amerikanske forfatter Paul Auster er..
01/05/2024 06:12
Kan Niels Holck udleveres til Indien? Re..
01/05/2024 05:50
Politiets arbejde er færdigt ved skibsb..
01/05/2024 05:30
FN-chef efter meldinger om massegrave i ..
01/05/2024 02:44
Tre har mistet livet efter angreb i ukra..
01/05/2024 02:23
Nyheder fra Religion.dk