annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15772589
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2391534
Et andet syn 1997860
Åndelig Føde 1553315
Jesu ord 1529727
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
3 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 178 gæster og 105 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: SLIP RELIGIONEN FRI

Hej Ipso Facto.

Jeg har ikke helt forstået, hvad det er, du ad filosofisk vej nu giver dig i kast med, men det opdager jeg jo nok, når jeg ser resultatet af dine overvejelser, og det glæder jeg mig selvfølgelig til at se.

For mig er det jo meget enkelt.
Det, du vist kalder "det udvidede ligeværdighedsprincip", er for mig primært følelsesmæssigt begrundet og tillige fundamentalt for min tilværelse.

Jeg er egentlig ikke voldsomt interesseret i om det kan begrundes fornuftsmæssigt, fordi udfaldet af et sådant forsøg på begrundelse alligevel ikke vil ændre min holdning - og så kan jeg jo glæde mig over, at jeg ikke ad følelsesmæssig vej er nået frem til f.eks. at ville være selvmordsterrorist smiler

Men ud fra denne grundholdning er der jo intet til hinder for at bruge fornuften i praksis - og det var så det, jeg søgte at gøre ved at undersøge og kassere de samfundsformer, der ikke lever op til den førnævnte grundholdning.
Det kunne uden tvivl gøres meget mere grundigt og præcist, end jeg har gjort, men så snart jeg har set, at der er noget afgørende galt med en bestemt samfundsform, er der jo, for mig at se, ikke rigtig grund til at gøre meget mere ud af dét.

Imidlertid er der et godt stykke vej fra et princip og til en fuldt færdigudviklet tilfredsstillende samfundsform, vil jeg mene.

Den danske model er jo ikke verdens ringeste, så der kunne vel være god mening i at søge at videreudvikle dén.

Noget af det, der efter min mening især mangler, er hvad man måske kunne kalde "et etisk rum", hvormed jeg mener et forum, en tumleplads, for værdier, moral og etik, som vi alle kan få øje på, lægge mærke til og kan deltage aktivt i.

Her er det, jeg synes, vi træder os selv over tæerne, ved at fastholde den luthersk evangeliske danske folkekirkes priviligerede stilling, der jo samtidig indeholder, at den har fået mundkurv på (er "uden mund og mæle", som kirkelige vist plejer at sige).

Tænk om vi slap folkekirken løs - lod den klare sig selv - i fuld demokratisk frihed - og så omdannede kirkeministeriet til noget i retning af et "Værdi-, moral- og etik-ministerium", hvis opgave skulle være at skabe et "etisk rum", hvor alle tanker, idéer, følelser, fornemmelser, intuitioner, visioner, fantasier og livsanskuelser kunne boltre sig - og bl.a. også kunne inspirere os danskere politisk?

Som det er i dag, er det min oplevelse, at såvel den mundlamme folkekirke, som den herskende ensidige materialisme, skaber fattigdom - åndelig fattigdom.

Det er derfor, jeg valgte som overskrift til denne tråd: SLIP RELIGIONEN FRI - så vi kan få det åndelig liv - i alle dets mange facetter - i gang - og kan udvikle os.

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Flere landmænd vil plante blomster og l..
03/05/2024 16:21
Værested for socialt udsatte i Hadersle..
03/05/2024 15:34
Kongeparret deltager i fejringen af 175-..
03/05/2024 15:21
Lavere jobvækst i USA kan bane vej for ..
03/05/2024 15:16
Novo Nordisk er millimeter fra ja til at..
03/05/2024 15:03
Nyheder fra Religion.dk