annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15795606
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2393175
Et andet syn 1999346
Åndelig Føde 1562015
Jesu ord 1530372
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 155 gæster og 46 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Til det alvorlige menneske

Hej Treram.

Tillad mig en replik fra sidelinien.

Du skriver:
Citat:
- jeg føler jeg har styr på det hele og næsten altid har haft det -

Det tyder jeg sådan, at du er lykkedes med at acceptere, hvad tilfældighederne gør ved dig - under naturlovene - enten det så er "den store gevinst i lotteriet", god sundhed, mindre eller større uheld, sygdom - eller blot en nogenlunde uforstyrret dagligdag, hvor du klarer dig godt v.hj.a. din forstand.

Det er da ganske flot, synes jeg, at du formår at leve godt og tilfredsstillende i en verden, som er præget af fornuft.
De fleste ville vist tilføje til sætningen, "jeg føler jeg har styr på det hele": 7-9-13 smiler

Så tænker jeg på, om du kan acceptere, at mennesker med længsler, savn og lidelser - eller måske blot med fantasi og intuition - at de kan finde på at forestille sig en verden udover fornuftens verden, som de ikke kan bevise, men som de alligevel aner, er virkeligt eksisterende.

Man kan selvfølgelig smile overbærende ad dem, der søger trøst og tryghed i det religiøse - og som let bliver ofre for religiøse lederes manipulationer - men der er jo også dem, der med nysgerrighed, fantasi og intuition "går på opdagelse", og dér når frem til f.eks. religiøse forestillinger af forskellig art.

Jeg regner med, at du ikke behøver at kæmpe mod forsøg på at omklamre dig med religiøsitet - altså at du ikke er udsat for noget pres her.

Og så er mit spørgsmål, om du kan acceptere, at nogle mennesker har behov for tryghed og trøst - og at andre har behov for at tilfredsstille deres eksistentielle nysgerrighed?

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Tikka
06/05/2024 20:00
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Forsvarslektor: Tilslutning til våbenhv..
06/05/2024 21:50
Bernie Sanders genopstiller til Senatet
06/05/2024 21:37
Gallataffel for Frederik og Mary på kon..
06/05/2024 20:37
Uddannelsesminister støtter Københavns..
06/05/2024 19:56
Hamas accepterer våbenhvileforslag fra ..
06/05/2024 19:00
Nyheder fra Religion.dk