annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15781563
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392116
Et andet syn 1998405
Åndelig Føde 1556320
Jesu ord 1529969
Galleri
Når andre stjæler fokus....
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Hanskrist 184 gæster og 86 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: SLIP RELIGIONEN FRI

Hej Ipso Facto.

Tak for en grundig gennemgang af, hvad demokrati er.

Jeg indser - og beklager - det uheldige i at søge at svare både dig og Ole Bjørn i et enkelt indlæg. Det var nok "at skræve over mere, end bukserne kan holde til" smiler

Det, der overrasker mig mest, er at begrebet demokrati er så omfattende og så mangetydigt.

Jeg forstår selvfølgelig godt dine bestræbelser på at begrunde demokratiet rationelt - baseret på, hvad du kalder: "etiske konsistenskrav", samt at, hvis det ikke kan lykkes, da at valget af demokrati blot er en overbevisning, en tros-sag eller en smags-sag.

Når jeg læser dit indlæg igennem forekommer det mig imidlertid, at det ender på det sidste - en trossag - eventuelt med den tilføjelse, at demokrati nok er den mindst ringe styreform.

Ved gennemlæsningen opdager jeg også, at der mellem de mange varianter er nogle, som har min sympati, og andre som har mindre.

For eksempel er jeg meget glad for ordene fra Hal Koch:

Citat:
“I det store og hele findes der kun to veje til at finde denne løsning [på konflikten mellem forskellige interesser]: Man kan slås sig til rette, hvilket vil sige, at det bliver den stærkeres vilje, som råder; således går det til i junglen; ofte er det imidlertid vanskeligt at se forskel på menneskers og jungledyrs optræden. Man kan tale sig til rette, hvilket vil sige, at man gennem en samtale mellem de stridende partersøger at få sagen alsidigt belyst, og at de samtalendeparter virkelig bestræber sig for – det må ikke glemmes – gennem samtalen at nå til en rigtigere og rimeligere forståelse af konfliktens problem. Dette er demokrati. Det er samtalen (dialogen)og dens gensidige forståelse og respekt, som er demokratiets væsen. Hvor dette glipper, vil man uvægerligt falde tilbage til magtkampen. Således forstået er demokratiet noget langt mere omfattende end en bestemt samfundsmæssig styreform”

"Gensidig forståelse og respekt", er nok det jeg især "tænder" på - uden at jeg egentlig kan give det en fornuftsmæssig begrundelse - og selv hvis jeg kunne, ville det ikke være den sande årsag.
Den ligger snarere i mit livssyn eller livsanskuelse, som jo er kraftigt religiøst præget (elske verden, livet og den mulige sandhed bagved).

Man kan sikkert godt kalde demokrati en ideologi (et "abstrakt ideal", som du skriver), men i Hal Koch's version repræsenterer det vel tillige en grundindstilling til, hvordan man kan forholde sig til andre mennesker (og i dag tillige til verden iøvrigt - menneskeheden globalt, klodens tilstand).

Og dér, hvor en sådan indstilling vel skal stå sin prøve, vil vel være i dialog med grupper, som militante islamister, danske nazister, HisbUtTahrir, Irans præstestyre, Taleban osv.

Og sådanne dialoger - i forsøg på gensidig forståelse og respekt - behøver jo ikke at foregå naivt - eller med given køb på egne holdninger.

Alf Ross, som du også citerer, har selvfølgelig ret i sin påstand om vi almindelige menneskers tilbøjelighed til at være
"behersket af fordomme og traditioner, mistroisk mod alt nyt", men også her tror jeg mere på dialogen og kommunikationen end på "trangen til tillidsfuld tiltro, til ledelse af dem, der er klogere og mere indsigtsfulde end en selv".

Jeg ser ingen som helst grund til, at livsanskuelser - enten de så er ateistiske eller religiøse - skal holdes ude af demokratisk politik - ligesom jeg heller ikke ser nogen grund til at religiøse samfund, som folkekirken, skal have en fortrinsstilling med "mundkurv" på - eller at andre religøse, ateistiske eller agnostiske samfund skal holdes ude af politik, så længe de ikke direkte arbejder på at nedbryde eller skade landets demokrati.
Tværtimod skal deres idéer og holdninger - efter min mening - respekteres på Hal Koch'sk manér som muligheder for fordomsfri dybere forståelse - ja endda måske inspiration.

Og så magter jeg ikke at tænke længere lige nu smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
04/05/2024 17:42
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Israel deltager ikke i Eurovision-åbnin..
04/05/2024 18:50
Pogacar viser tænder, men må nøjes me..
04/05/2024 17:29
Londons borgmester vinder valg og får e..
04/05/2024 17:26
Andreas Mogensen er kommet på kunstmuse..
04/05/2024 16:54
Cyklon-fare ændrer rejsevejledning for ..
04/05/2024 16:38
Nyheder fra Religion.dk