annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15733943
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386903
Et andet syn 1994904
Åndelig Føde 1535027
Jesu ord 1526920
Galleri
Et nyt liv
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 231 gæster og 54 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: folkekirkemedlem pr. automatik.


Det eneste pinlige i denne sag, disciple, er kun din manglende forståelse af andre trosretninger fra dit snæversynede religiøse ståsted.

Som alle andre fanatikere mener du, at have fundet "sandheden", og at selveste "Gud" har bekræftet, at din tro er den rette. Der findes ingen "ret tro", men kun 5.000+ forestillinger om guder.

Jeg mere end aner, at du i høj grad mangler kendskab til andre religioner. Du har ikke på noget tidspunkt afsløret hverken viden eller interesse for andre religioner, så dit naive postulat om, at jeg "ikke aner noget om dit kendskab til andre religioner" har du hidtil ikke været i stand til at underbygge med fakta. Fakta er, at du ikke kender jesus-mytens oprindelse i zoroastrianismen, ægyptologien og østens religioner. Det ville nemlig få dig til at sætte spørgsmålstegn ved NTs autenticitet i stedet for at betragte NT som en bekræftelse på din overtro.

Din billige retorik om "utallige" præstevenner kan du godt spare dig. De er ikke flere end de kan tælles, og selv om der er kendte teologer imellem, så er deres synspunkter på kristendommen ligeså varieret, som deres antal. Der er ikke nogen entydig fortolkning af "eksistentiel kristendom", og godt det samme. Hvis ikke Folkekirken åbnede for flere fortolkninger, så ville antallet af troende blive endnu mere reduceret, og formentlig kun omfatte de mest naive troende.

For dig er alle andre synspunkter end dit eget et udtryk for "fordomme og myter". Du kan i din fundamentalisme ikke se, at det er din egen tro, der er et særtilfælde. Den opfattelse af andres synspunkter deler du dog med alverdens fundamentalister uanset tro. Principielt er der ingen forskel på dig og på Jehovas Vidner, ultraortodokse jøder og islamister. Alle tror I, at I og I alene kender sandheden. Det gør I ikke. I udviser blot det snæversyn, som NT beskriver hos farisæerne.

Jeg har respekt for folk der tror, at der findes et højere forsyn og en skabende kraft i universet. Det er et synspunkt, vi alle har måttet overveje og tage stilling til, og det ligger udenfor det bevislige, og dermed også udenfor hvad vi kan definere som sandhed og virkelighed.

Men mennesker, der tror, at de har fundet sandheden, er ikke kommet meget videre end neanderthalmennesket. Dem har jeg ingen respekt for.

Mvh

Ole Bjørn ;)

Seneste indlæg
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Financial Times-artikler skal træne Cha..
30/04/2024 06:25
Joe Biden og Egyptens præsident har tal..
30/04/2024 05:29
Demonstranter på gaden for at støtte r..
30/04/2024 04:23
Morten Frendrup scorede, da Genoa sikred..
29/04/2024 23:49
Houthierne: Vi har angrebet to amerikans..
29/04/2024 23:46
Nyheder fra Religion.dk