annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15729413
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386201
Et andet syn 1994536
Åndelig Føde 1533860
Jesu ord 1526471
Galleri
Kortnæbbet Delfin Nørresundby
Hvem er online?
0 registrerede 221 gæster og 72 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Kræn-P
Emne: Re: Indoktrinering.

Kære debatkolleger.

Treram har i et andet forum været inde på menneskerettigheder for så vidt angår børn og religiøs påvirkning. Når man som jeg har passeret støvets år, bruger man af og til tid på at sidde og erindre. Det hænder også, at man skriver nogle af erindringerne ned, og det følgende er noget, som ligger i skrivebordsskuffen, og som jeg hidtil kun har gjort tilgængeligt for andre på et andet debatforum.

Min opvækst fandt sted i et husmandshjem i Jylland, og i hine tider stod Indre Mission stærkt på egnen. Faktisk havde vi naboer, som jeg uden tøven vil betegne som indremissionske fundamentalister af den type, som Hans Kirk har skildret så mesterligt i for eksempel »Fiskerne«.

I forskolen blev vi undervist af den iøvrigt dygtige forskolelærerinde frk. X. Denne frk. X var udover at være dygtig også medlem af Indre Mission, hvilket jeg efterfølgende har måttet konstatere, at hun i høj grad lod sin skolevirksomhed præge af.

I januar 1948, da jeg var næsten ti år gammel, skulle vi skrive den traditionelle hjemmestil om, hvordan vor juleferie var forløbet. I denne stil kom jeg ind på, at vi nytårsaften gik rundt til naboerne og fyrede vore karbid-dåser af, lavede nytårskunster og blev trakteret med småkager og pebernødder. Jeg berettede også om det, der var årligt tilbagevendende, at vi endte vor rundgang hos vore nærmeste naboer, hvor vi spillede kort (rommy om pebernødder), indtil det nye år begyndte kl. 24.

Da jeg var oppe ved katederet for at få min hjemmestil bedømt, blev frk. X vred, slog en tyk rød streg hen over mine sætninger, og udbrød: »Det pynter rigtignok ikke i en dansk stil, Kristian!« Herved fik jeg røde ører, og de blev rødere og rødere i takt med, at hun med mig stående ved siden af holdt et lille foredrag for mine skolekammerater om, hvor ukristeligt og stridende mod Guds bud, det var, at man overhovedet rørte et spil kort.

Hun pegede ned på det bibelhistoriske anskuelsesmateriale, der hang indrammet på væggene, og spurgte om Jesus havde ladet sig korsfæste for vor skyld og udgydt sit hellige blod, for at vi skulle trodse hans bud og hengive os til fornøjelser, som var djævelens værk.

Se, sådan noget synker dybt i hjertet på en tiårig bondedreng, der hjemme har lært at bede aftenbøn og har lært at synge til bords før måltidet og efterfølgende takke Gud for maden. En bondedreng, der nu fra en autoritet, som Frk. X var, får at vide, at fortabelsen i helvedes flammer er hans visselige destination, hvis han ikke holder op med det udsvævende liv, der består i at spille kort.

Når jeg i dag kommer forbi frk. X's gravsten på kirkegården, tænker jeg altid venligt tilbage på de fortrinlige faglige kundskaber, som hun bibragte mig i mine tre første skoleår, men mine tanker strejfer også Tove Ditlevsen: »Man gjorde et barn fortræd«.

Skulle jeg i fantasien give ordet til Frk. X, ville hun formentlig sige, at hun gjorde det i den bedste mening. Hun var motiveret af at ville bidrage aktivt til min sjæls frelse. At hun i virkeligheden udøvede sin magt over børnene, faldt hende næppe ind. Der var tale om en magtdemonstration, der har været med til at lægge grunden til mit senere standpunkt om, at hvor menighedsdannelse omkring en gud finder sted, lurer magtmisbrugets djævel ofte i kulissen. Og her er børn værgeløse.


Med venlig hilsen

Kristian Pedersen
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Nyheder fra DR
Morten Frendrup scorede, da Genoa sikred..
29/04/2024 23:49
Houthierne: Vi har angrebet to amerikans..
29/04/2024 23:46
Politiet anholder pro-palæstinensiske d..
29/04/2024 22:53
Flere politibetjente skudt i USA
29/04/2024 21:43
Gérard Depardieu skal for retten til ok..
29/04/2024 21:25
Nyheder fra Religion.dk