|
2
registrerede Arne Thomsen
,(1 usynlig),
1223
gæster og
206
søgemaskiner online. |
|
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Kirie eleison
|
Mens Arne venter på at RoseMarie falder i armene og favnen på ham så de kan danse til Arnes Orgelpiber Musik en Verdens Væren Tro Dans.
Så lad os hygge med lidt HansKrist forspil.
Arne:
Helt centralt for mig er Verdens Væren, som ikke for mig er en selvfølge, men tværtimod er et ufatteligt mirakel! Det er for mig så vidunderligt, at jeg ikke kan andet end at elske det – det bedste jeg kan.
Men som jeg opfatter/oplever verden, er den ikke en "menneskets ønskedrøm". Det gør - for mig - ikke miraklet mindre vidunderligt.
Vi ved ikke, hvordan det er gået til, at verden eksisterer. Det nærmeste vi er kommet det, er teorien om Big Bang, men hvad det var, der ”bangede”, aner vi intet om.
Mennesket eksisterer ikke som betragter af verden (omverdenen og naturen) - da menneskets eksistens er og har altid været en i verden værens eksistens. Mennesket kan ikke komme på afstand af verden som betragter - fordi menneskets eksistens er menneskets før teoretiske fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens tilstedeværelse (dasein Heidegger) eksistens. Du er virkelig en subjekt tænker og grubler der tror verden er objekt for dig du bare kan betragte og opleve. Sådan er det ikke, for nemlig er du og verden fuldstændig sammenfiltret og verden er dit ophav.
Netop din ide om dig selv som isoleret subjekt at kunne betragte og teoretisere over verden som objekt (genstand for dine betragtninger) er menneskets syndefald ifølge Nicolai Berdyaev og Paul Tillich og Heidegger og dette er skyld i at vi har ødelagt naturen - fordi vi har gjort naturen til genstand og tænkt os selv som isoleret neutral passiv iagttager subjekt i forhold til naturen.
Selv og verden hører sammen og verden er ikke derude som et fremmed objekt for en astrofysiker tilskuer teoretiker som Arne at iagttage og gruble om.
Vi er kastet ind i en i verden værens tilstedeværelse (dasein Heidegger) vi ikke kan abstrahere fra. Fyldt med fakta - 1): de og de forældre fik vi og deres traumer gav de os videre og de flyder nu i vores årer - så blev vi svigtet og bedraget økonomisk af vores nærmeste etc etc og vi mistede vores frimodighed og tillid til vores omgivelser 2): vi fik de og de gener og dermed de og de begrænsninger fysisk og mentalt 3): vi voksede op i den og den historiske tids epoke med de og de økonomiske begrænsninger og politiske konflikter der kom til at præge vores eksistens 4): vi blev født ind i et bestemt sprog og kultur fyldt med tidens fordomme, ateisme og agnosticisme og "Gud er død kultur radikal ånd" fra vores Nyeste Testamente Dagbladet Politiken og Information.
Først når vi erkender tyngden af denne vores skæbne - og lader os overvinde deraf, vågner vi op til os selv i vores prekære forlegenhed og begrænsninger verden har pålagt os i vuggegave. Vi må starte med dette sølle menneske - tynget af omstændighedernes barske fakta.
Verden er i vores hjernekemi af neurotransmitter, i vore gener, og flyder i vores årer som hormonier, og traumaerne i vores liv sætter sig i vores muskler og bindevæv som smerter og manglende smidighed og rørighed - manglende bevægelsesfrihed og arbejdsduelighed og vores nervesystem er i frys og handlingslammelse som vi oplever som meningsløshed og depression.
Så tungt er byrden af verden at folk ikke længere formår at rejse sig og flytte sig og handle igen. Mange giver op og begynder at betragte teoretisk verden - man bliver en pensioneret passiv poet tilskuer der snakker og teoretiserer astrofysisk om en verden man ikke længere kan mærke man tilhører og er i og som man kan lade komme til udtryk i ens liv.
Verden er ikke derude som objekt for vores teoretiske betragtninger men vi og verden er fuldstændig sammenfiltret i en holistisk totalitet vi burde lade komme til udtryk i vores liv gennem vores harmoniske afstemte handlinger i forhold hertil - så vi ikke lever som fremmede i verden men som os selv hjemme i og med verden.
|
|
|
|