annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 16034953
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2417122
Et andet syn 2014745
Åndelig Føde 1659816
Jesu ord 1540181
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
0 registrerede 71 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Min ”religion”

Hej Thomas.
Du har da ret i dine ord:
Citat:
Man kan simpelthen ikke påstå, at kristendommen opfordrer til "Køb, brug og smid væk - i stadigt stigende tempo" eller at den ikke modsiger denne ånd.
Det mener jeg heller ikke at have påstået, men kendsgerningen er jo, at "åndelige rigdomme" ikke er i høj kurs - i modsætning til "markedskulturen", der jo maser sig ind på os - og styrer os - nærmest døgnet rundt.

Så kan man jo vælge at lade "frelsen" være forbeholdt "de åndeligt rige" - hvis man tror på den slags - men man kunne vel også se på, om ikke alternativet til "markedsreligionen" kunne være noget meget enkelt og attraktivt, såsom: Ro, harmoni og lykke som værende i - og en lille del af - det guddommelige skaberværk - og er det ikke skabt, men evigt og foranderligt er det vel egentlig endnu mere guddommeligt.
Måske man også kunne sige det endnu enklere: Verden er hellig! - og her og nu er man en ganske lille del heraf smiler - men så kommer jo spørgsmålet: Hvad betyder hellig?

Kunne kristendommens præsteskaber - og andre præsteskaber - mon begynde at fortælle os om gode måder i fritiden at være hellig i det hellige?
Det første, der falder mig ind er en stilfærdig væren i harmonisk natur - ikke som hersker, men som en ydmyg og taknemmelig del deraf.

Mvh. Arne.

P.S.: Til dine sidste ord:
Citat:
Arne, det interessante for mig i min dialog med dig, er, at jeg fornemmer en stærk, kristen ånd i dig. Fortæl mig hvis jeg tager fejl. Du vil ydmygheden. Du vil nøjsomheden. Kærligheden, uselviskheden. Jeg beundrer dig. Jeg tror, at du ser livet igennem en kristen linse - måske uden at vide i hvor høj grad!
Mit svar:
Nøjsomheden, kærligheden, uselviskheden er ikke noget, jeg vil, men noget, jeg inspireres til, når jeg ser min situation: En lille bitte del af at umådeligt og ufatteligt mirakel: Den værende verden.
Den inspiration, tror jeg, ligger frit fremme for enhver - kristne - og alle andre smiler
Din ros påvirker mig. Ros er jo det mest effektive manipulationsmiddel, men jeg ved jo godt, at det ikke er sådan, du bruger det her blinker
Seneste indlæg
Adskille stat og kirke?
af Tikka
31/05/2024 14:19
Vigtige præciseringer
af somo
31/05/2024 05:54
Spiritualitet
af Arne Thomsen
30/05/2024 16:33
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Nyheder fra DR
Netanyahu takker ja til at tale for den ..
01/06/2024 20:42
Store dele af det sydlige Tyskland er ra..
01/06/2024 19:56
Boeing aflyser endnu en gang selskabets ..
01/06/2024 19:05
Solrig maj gav rekordmange timer med neg..
01/06/2024 18:11
Færøerne er løbet tør for diesel
01/06/2024 16:53
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Netanyahu vil til USA for at tale til Ko..
01/06/2024 19:24
Klimaaktivist klistrer plakat fast til k..
01/06/2024 19:24
Kirkehistoriker: Præster skal ikke blan..
01/06/2024 19:24
Drømmer du om at lave ingenting i somme..
01/06/2024 19:24
Vi ligner vores venner. Men det kan vær..
01/06/2024 19:24