annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15911410
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2401931
Et andet syn 2006011
Åndelig Føde 1614891
Jesu ord 1535625
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 50 gæster og 131 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Min ”religion”

Namaskaram...

Har vi andet at lave ler Hvem ved blinker Måske skulle jeg skrive en bog heart heart heart heart heart heart heart Hvad har menneskene brug for...

Citat:
Krigen i Israel/Palæstina

Som udenforstående med begrænset kendskab til og forståelse af tragedien i Israel/Palæstina skal man være meget varsom med at udtale sig kategorisk og komme med lette løsninger. Begge folk kæmper en eksistenskamp, og tragedien bør ikke behandles som en intellektuel øvelse. Det er virkelighed. Det er tragedie, kød og blod, og mennesker der lider endeløst på begge sider.

Alligevel vil jeg forsøge følgende:

Den tanke som spejler sig i konflikten og krigen – en tanke som ikke kan bekæmpes hverken med terror eller krig – forekommer mig at være denne: ”Dette land er vores”. Dette hævder begge parter. Den nuværende israelske regering og Hamas er kun de seneste manifestationer af denne tanke. Andre – måske endnu mere ekstreme – ansigter for tanken kan tænkes i fremtiden, hvis ikke en løsning findes som er acceptabel for begge parter.

Volden fra begge sider spejler sig også; jo mere vold man lægger bag den grundlæggende tanke, ”dette land er vores”, jo stærkere reaktion fra modparten, jo mere eskalerer volden.

Israel har lidt under bestialsk palæstinensisk terror i årtier, palæstinenserne har lidt endeløst i mange årtier, henrettelser af deres politiske ledere, ydmygelser, chikaner i det de ser som deres eget land; på begge sider ud fra den grundlæggende tanke, ”dette land er vores” med dertil hørende spejlende vold fra begge sider.

Hvis ikke man finder en måde for fredelig sameksistens, er der kun folkemordet tilbage; hvis ikke man finder en fælles fred – som ikke kun er en nedfrosset krig – en virkelig fred, er den eneste løsning en total udslettelse enten af alle israelere eller alle palæstinensere. Og da folkemord jo ikke er en farbar vej, er der – efter hvad jeg kan se – kun fredelig sameksistens tilbage som acceptabel udvej.

”Dette land er vores” er en tanke som ikke kan føres til sejr med krig eller terror uden folkemord. Måske man skulle forsøge med ”dette er vores fælles land”. Er der anden udvej?

Han er bare super...

https://carstenplougolsen.com/nonfiction/

Your friend forever

Krishna

PS: Kom op på bjerget...
Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Mindst 50 døde efter kraftig regn og ov..
18/05/2024 09:06
Beboere på Egholm skal have egen bro, s..
18/05/2024 08:53
Region Midtjylland vil låne elcykler ud..
18/05/2024 08:18
Klimaaktivister limede sig fast til land..
18/05/2024 07:34
De stiller ikke op - alligevel vil Støj..
18/05/2024 07:14
Nyheder fra Religion.dk