annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15931495
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404016
Et andet syn 2007499
Åndelig Føde 1621575
Jesu ord 1536648
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
0 registrerede 54 gæster og 203 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Mennesket i verden

Hej Tikka.
Du har "mange bolde i luften" og jeg vi forsøge, om jeg kan svare dig.
Dog først: Der er virkelig store forskelle imellem os, og det vil jeg respektere, når jeg forsøger at klarlægge, hvor jeg befinder mig.

Du nævner Jesus som eksempel på et menneske, der kan fortsætte sin kærlighed under pres.
Nu er Jesus jo ikke hvem som helst, og videnskaben har jo opdaget, at vi i pressede situationer styres af vores krybdyrhjerne, der alene satser på overlevelse, samt at dette foregår i vores underbevidsthed, og som vi derfor ikke kender til - ikke er bevidste om.

Når du skriver:
Citat:
Bevidstheden kan rumme forskelligt, og er den vi bibelsk fik ved syndefaldet. Bevidstheden om godt og ondt, og denne bevidstheds opvågnen er jo årsag til Jesus skal frelse os fra synd og død. Jesus som ifølge skrifterne mente han var guds billede og derved fik guds ånd, og da jeg mener, gud er et menneskeskabt billede er helligånden det selvfølgeligt også, men vi kan jo sagtens stræbe mod at blive en bedre udgave af os selv, hvis vi har sådanne billeder, men hvorfor ønsker vi det, når vi også har lært vi ikke må ophøje os selv.
så tror jeg ikke på "frelse fra synd og død", men på at skulle bruge de os givne evner bedst muligt - mens vi er her - og efter døden tror jeg ikke på, at der er noget (I ortodoks kristendom fremhæves "metanoia" - "at få noget bedre i sinde" i steder for at drukne i anger - og i det hele taget at stræbe efter at blive "det fuldkomne menneske".

Du skriver:
Citat:
Jeg forstår, du gerne vil beholde dine mirakler, så livet er et mirakel hvor helligånden er tilstede i alt og overalt og denne helligånd repræsenterer Gud skaberen/Jesus …
Min kommentar:
For mig er miraklet: Verdens Væren.
Det er ufatteligt - og grundlaget for alt.
Om verden er evig, eller den er skabt, ved vi intet om.
Og når talen er om dette univers, ved vi end ikke, om det har en ydre grænse.
På en stjernes planet eksisterer der, hvad vi kalder biologisk liv med mange arter levende væsener, og blandt disse er også - for tiden - Homo sapiens - med teknologiske evner, hvis ændrnger af kloden denne art ikke har styr på.

Men lige nu - i dette øjeblik - eksisterer verden - og jeg oplever det som en slags velsignelse.

Hvordan vi mennesker har udviklet vore mange religioner, kan der arbejdes meget med og kan der tages stilling til på mange forskellige måder.

Kristendommen siger meget forskellig, men jeg hæfter mig ved Johannes Evangeliets kapitel 3 vers 16:
Citat:
For således elskede Gud verden -
Desværre glemmer Johannes straks efter "verden" og fokuserer alene på os selv - vi mennesker trist

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Regionerne vil have flere penge til medi..
20/05/2024 07:50
33-årig mand druknet i Thyborøn Havn
20/05/2024 04:31
Dansker død i faldskærmsulykke i Holla..
20/05/2024 00:24
USA's sikkerhedsrådgiver præsenterer o..
20/05/2024 00:16
Mindst 13 meldes såret under ukrainsk a..
19/05/2024 23:05
Nyheder fra Religion.dk