annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15782875
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392200
Et andet syn 1998506
Åndelig Føde 1556692
Jesu ord 1530005
Galleri
Limfjorden, Strandparken Nørresundby
Hvem er online?
0 registrerede 160 gæster og 204 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Religioner - som jeg opfatter dem

Citat:
Arne:

Så beretningen om, at Jesus fødtes af jomfru Maria ved Helligånden, er altså løgn - også for kristne?
Dét har jeg ikke før hørt fra kristne mennesker


Ja det er løgn hvis du tror der tænkes på at det i bogstaveligste forstand gik sådan for sig.

Der findes ej heller skyggen af en sådan tankegang hos Paulus.

Det er teologi - en måde at sige noget teologisk om Jesus - og det har intet at gøre med at sådan gik tingene for sig i virkeligheden. Hvilket stort set ingen tror på ej heller de der skrev evangelierne.

Evangelierne er TEOLOGISKE BIOGRAFIER - ikke nogen historisk dokumentarisk medicinsk biologisk beskrivelse af virkeligheden.

Evangelierne er en teologisk måde at sige noget om de kristnes Jesus. Evangelierne driver teologi og skal ikke stå til ansvar for virkeligheden - hvordan tingene gik for sig. Det er ikke virkeligheden der skal beskrives men der skal siges noget teologisk om de kristnes Jesus.

Jeg er rystet over dig - at du slet ikke er klar over dette.


Så ihvertfald de første 70 år har der ikke været nogen som helst der har tænkt på jomfru fødsel og undfangelse ved Helligånden - ej heller Jesus bror i Jerusalem. Tankegangen er også teologisk hvorfor det ikke skal forstås bogstaveligt.

Og vi skal frem til det 2 og 3 århundrede før evangelierne bliver Hellige Skrifter, men stadig det er ikke en beskrivelse virkeligheden men en måde at sige noget teologisk om Jesus Kristus.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
04/05/2024 23:14
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Australsk politi skyder og dræber knivb..
05/05/2024 07:54
Dykker forsvundet ved Skagen
05/05/2024 07:35
Politi vil tilbageholde Brøndbyfans eft..
05/05/2024 07:19
Tre synagoger i New York udsat for bombe..
05/05/2024 07:13
Sverige forbereder sig på uroligheder v..
05/05/2024 06:54
Nyheder fra Religion.dk