annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
0 registrerede 1325 gæster og 1194 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Religioner

Alle religioner lover – så vidt jeg ved – en eksistens efter døden.
Løftet gælder dog alene for os mennesker.
Det er almindeligt antaget, at alle andre levende væsner udslettes, når de dør – med visse undtagelser i buddhismen – som dog ikke omfatter planter.

Det er en sådan ophøjelse af os selv – vi mennesker – i forhold til alt andet levende, der giver mig mistanke om, at vi har spærret os inde i et egocentrisk snæversyn, hvor vi kun kan få øje på os selv, og som religionerne bruger som ”lokkemad” (i den katolske kristendom kan man endda ligefrem næsten købe sig til et bedre liv efter døden).

Hvis jeg har ret, så spærrer vi jo vejen til at fornemme det sande guddommelige, som jeg tror er ufatteligt højere og større end nogen menneskelignende faderskikkelse og end noget menneske kan rumme.
Den ortodokse kristendom siger: Gud er et mysterium, og hvis de i stedet havde sagt: Det guddommelige er et mysterium, havde jeg kunnet følge dem.

Konsekvensen for mig er dyb og ærbødig taknemmelighed over at eksistere – at være – så længe det varer – og dét motiverer mig til empati og almen kærlighed.
Men at fatte det guddommelige, hvordan skulle vi dog kunne dét?
Så meget klogere end aberne er vi jo ikke blinker

Og selv om Louis Armstrong lovpriser den vidunderlige verden – og ser bort fra alt dét, der ikke er på vi menneskers ”ønskeseddel” – så synes jeg alligevel, at han har den rette indstilling smiler

M.v.h. Arne Sandhedens mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
Myndigheder frygter mange omkomne efter ..
25/06/2026 00:40
20-årig mand varetægtsfængslet efter ..
24/06/2026 21:42
OL-atleter kan fremover søge om at få ..
24/06/2026 19:09
Tre busser stjålet indenfor en uge i Ho..
24/06/2026 18:51
Naboer på villavej vil mindes dræbt kv..
24/06/2026 17:42
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Trump sår tvivl om USA's ansvar i missi..
24/06/2026 22:50
Tusindvis frygtes omkomne efter kraftige..
24/06/2026 22:40
Trump-administrationen beder om milliard..
24/06/2026 21:50
Trump til Mark Rutte: Vi blev svigtet af..
24/06/2026 21:11
20-årig mand sigtes efter dødsulykke i..
24/06/2026 19:40