annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15689441
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382369
Et andet syn 1991953
Åndelig Føde 1525882
Jesu ord 1523571
Galleri
Hammershus
Hvem er online?
0 registrerede 425 gæster og 127 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: tros
Emne: Re: MENNESKENE HAR SÅ MANGE MÆRKELIGE TING FOR

Ole Bjørn

Citat:
Antag, at alt, vi ved om verden, er illusioner. Antag, at der kun findes ét sammenhængende medie, og at alt det, vi kalder begivenheder inklusive os selv, kun er fluktuationer i dette medie, og at det er relationer mellem disse fluktuationer, vi opfatter som virkelighed.
Jeg indså, at et sådant medie nødvendigvis måtte brede sig gennem flere dimensioner, og forklaringsmæssigt formentlig også måtte medføre en kvantisering af tiden, så hverken Kaluza-Kleins femdimensionale univers, som jeg ikke havde sat mig ind i starten, eller strengteorierne kom bag på mig. Entanglement syntes mere et must end et paradoks.


Det er for mig lidt tungt, det du skriver – og jeg forstår det kun pr. intuition.
Jeg tror, jeg forstår, at hvis der er et evigt søgende gemyt, som ikke kan stilles tilfreds, hvis det ikke kan finde svar på alle de spørgsmål, det er muligt at stille, da har det ikke sjæle- og sindsro (serenity).

Det kan jeg vist godt forstå.
Sådan har jeg i mit lange liv (78 år) også til tider vist haft det.
Men jeg har med erkendelsen af dette uafvendelige: "Jeg nærmer mig en af de yderste pladser på bænken" fundet balance i det sanseligt nærværende, i det mest fysiske, i mine bevægende oplevelser af rådyret i min have, af stormmågerne som nu flokkes, af fiskehejren som jeg overrasker i bækken, af svaneparret med 5 unger, af min hunds glæde over en tur til stranden, af gensynet med den smukke horsetidsel og ditto æselfoder, af glæden ved aftenkaffen med avis eller en af Händels kompositioner og endelig inden natten af det evindeligt overvældende gensyn med universets berusende dybde og ubegribelige uendelighed.

PS: Lige nu sidder jeg og beundrer et såkaldt 'Stankelben". Det er i denne tid stankelbenet er aktiv, fordi det efter parring skal have lagt sine æg. Hvilken overdådig skabningsdiversitet vi dog kan opleve. (Nyd blot synet af dette tovingede insekt: Det stikker ikke, så lad være med at slå det ihjel, medmindre I har grusomt mange af dem. Deres larver (til foråret) er meget grådige. De æder plantedele.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
25/04/2024 14:21
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Danmark og 17 andre lande kræver alle g..
25/04/2024 16:16
Tre forsikringsselskaber skal betale for..
25/04/2024 15:00
Danmark øger militær støtte til Ukrai..
25/04/2024 14:57
Ny undersøgelse: Mangel på pædagoger ..
25/04/2024 14:44
Jonatan Spang tager 'længere pause' fra..
25/04/2024 13:49
Nyheder fra Religion.dk