annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15782875
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392200
Et andet syn 1998506
Åndelig Føde 1556692
Jesu ord 1530005
Galleri
September Rødhus strand
Hvem er online?
2 registrerede (2 usynlige), 102 gæster og 24 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: MENNESKENE HAR SÅ MANGE MÆRKELIGE TING FOR

Det er helt i orden, Anne. Jeg skal svare dig så godt jeg kan.

Der er plads til troen indenfor videnskaben i den forstand, at ingen anfægter forskeres ret til at tro på Gud. Men den seriøse forsker vil aldrig blande sin gud og sin videnskab. Han kan tro på en guddommelig kraft som årsag til universets eksistens, men ikke som en indgribende eller styrende gud, der udvirker mirakler.

Han kan tro på Jesus som en symbolsk Guds søn, ligesom han kan kalde alle mennesker for Guds børn. Han kan tro på, at Jesus var inspireret af en guddommelig "ånd", men han kan ikke tro at denne helligånd kan ændre et y-kromosom til et x-kromosom og derigennem bevirke en jomfrufødsel.

Troen på mirakler, altså noget der strider mod naturlovene, er uforenelig med videnskab, for der findes ikke et eneste dokumenteret eksempel på, at et virkelig mirakel har fundet sted. Illusionister udfører dagligt "mirakler" i deres forestillinger, men det er kun illusioner, og derfor er illusionister også de sidste, der vil acceptere beretninger om religiøse mirakler, for de kender til alle de måder, man kan snyde folk med tricks og suggestion.

Disciple har ikke lagt skjul på, at han tror på mirakler, også nogle forårsaget af bønner til Gud. Hans indlæg viser også, at han anser alle, der ikke tror på hans kristne Gud, for at rangere lavere end ham i både viden og intelligens, for han "kender Gud".

Du spørger om den ene position er bedre end de andre. Det afhænger af, hvad man anser for værdifuldt. Men hvis man gerne vil kunne helbrede folk for alskens sygdomme, redde liv ved katastrofer, advare mod storme, afskaffe sult, gøre transport mere sikker, have elektricitet, forstå det økologiske kredsløb, begrænse epidemier og forhindre, at en fremtidig asteroide udsletter livet på jorden, så er videnskaben ikke alene en bedre position, men også den eneste aktivitet, der kan løse problemerne.

Hverken en tro som Disciples eller Jeppes begrebsfilosofi kan løse menneskehedens problemer. Det kan kun øget viden baseret på kendsgerninger. Objektive kendsgerninger interesserer ikke Disciple. Han har sine egne kendsgerninger fra "hemmelige kilder", og hvis de objektive kendsgerninger strider mod hans, så er de hemmelige de sande.

Videnskabens vertikalitet er smukt udtrykt af Einstein:
"Hvad jeg har nået skyldes, at jeg stod på kæmpers skuldre."
Så hvor din vertikalitet kommer fra oven, så kommer videnskabens fra neden, hvilket dog ikke bør forlede dig til forkerte associationer. griner

Intet tyder på for mig at se, at Disciple ønsker en dialog. Han ønsker at forfægte sin tro, og ethvert forsøg på at rykke ham den mindste smule har været resultatløst. Hans kristendom er for ham en vejviser gennem livet, hvor den kristendom, som jeg forstår og respekterer, er et mæglingsforsøg mellem mennesker.

Jeg har ikke behov for en gud, men det er der milliarder, der har, bl.a. muslimer, buddhister, hinduer m.fl. At det skulle gøre os allesammen til ringere mennesker, fordi vi ikke "kender" Disciples Gud, kan jeg kun smile af.

Så kommunikationen er ikke på afveje, Anne. Den er ikke-eksisterende. Der skal to til at enes, men kun en til at blokere for enhver enighed.

Mvh

Ole Bjørn ;)

Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
04/05/2024 23:14
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Tesla sagsøger Tesla
04/05/2024 23:58
Kirkeministeren: 'Vi kan hylde popstjern..
04/05/2024 22:36
Uvejr bremser USA's byggeri af mole ud f..
04/05/2024 22:09
Korrespondent efter lokalvalg: Labour ka..
04/05/2024 21:47
Tusindvis af israelere i ny protest mod ..
04/05/2024 21:21
Nyheder fra Religion.dk