annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Rødhus december
Hvem er online?
0 registrerede 767 gæster og 635 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: MENNESKENE HAR SÅ MANGE MÆRKELIGE TING FOR

Kære Hanskrist.

Egentlig er det jo morsomt, at efter at det er lykkedes Bohr at koncentrere hele fysikkens væsen i en enkelt linie af sublim klarhed og forståelighed, så bruger du og Kristian en masse ord på at udvande hans dictum med en masse spekulationer om, hvad Bohr mente. Han mente præcis det, han sagde, og skønheden og sandheden ligger netop i dens enkle klarhed. Den er for naturfilosofien hvad E=mc2 er for fysikken.

Når det er sagt, må også jeg komplimentere dig for din metafor om "arbejdshukommelsen". Princippet er rigtigt, men selve begrebet arbejdshukommelse er noget misvisende. Jeg bruger selv at betegne det som et mangedimensionalt holistisk landskab, hvor alle elementer griber ind i hinanden. Det er som et stort puslespil, der skal samles, så man kan overskue hele billedet på en gang. Det kan vi ikke endnu, men vi har samlet dele af det og fundet deres omtrentlige position i det store billede.

Det er meget en træningssag at se strukturen i billedet, så man, når man får en ny brik, både kan se, hvor i billedet den hører hjemme, og om den overhovedet kan passes ind nogen steder. Lykken for en forsker er at kunne anbringe en brik korrekt i puslespillet. Den helt store lykke er at kunne linke to grupper af brikker sammen til en. Det er det, de store teorier har gjort.

Jo flere brikker man har, der ligner hinanden, jo større er chancerne for at sætte dem sammen til en gruppe. Jo flere brikker og grupper man har, der er forskellige, jo større er chancerne for at fornemme hele billedets struktur. Det er forskellen på faglig forskning og tværfaglig forskning.

Mvh

Ole Bjørn ;)

Seneste indlæg
Misforståelsen
af somo
24/12/2025 04:00
Solen brænder ud
af Arne Thomsen
27/11/2025 16:58
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
02/11/2025 12:56
Kyrie eleison
af RoseMarie
02/11/2025 07:31
Egen tro - og andres
af Anonym
08/10/2025 19:03
Nyheder fra DR
Mindst to omkommet efter eksplosion på ..
24/12/2025 01:45
Højesteret stopper Trumps brug af Natio..
23/12/2025 21:53
Libysk hærchef meldes dræbt efter flys..
23/12/2025 21:21
Privatfly med libysk hærchef forsvundet..
23/12/2025 20:40
Svenske fyrtårne får 'gammel' teknik e..
23/12/2025 20:17
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Californiske rejsende opfordres til at h..
24/12/2025 01:49
Mindst to døde i eksplosion på plejehj..
24/12/2025 00:15
Australsk delstat strammer våbenlov eft..
24/12/2025 00:00
Højesteret blokerer for indsættelse af..
23/12/2025 20:39
Mange KU-studerende bor fortsat i Køben..
23/12/2025 20:23