annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15881791
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399018
Et andet syn 2003686
Åndelig Føde 1604019
Jesu ord 1534505
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 573 gæster og 85 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Kræn-P
Emne: Re: MENNESKENE HAR SÅ MANGE MÆRKELIGE TING FOR


Kære Arne.

Jeg er glad for din bekræftelse af, at du mener, at dine og mine oplevelser kommer fra samme kilde. Det er formentligt af denne årsag, at hverken du eller jeg kan betegne os selv som ateister.

Naturligvis kan ingen af os afklare, hvad det så er for en kilde. Men hvis du holder godt fast i bordkanten, vil jeg godt fabulere lidt dristigt - og aldeles uden belæg - over den kilde, som jeg fantaserer mig til.

Jeg kan ikke forlige mig med et andet verdensbillede end dét, som forskningen inden for den teoretisk-fysiske kosmologi tegner i vage omrids. Her er min lægmands-beskæftigelse med de videnskabelige teorier mig til stor hjælp.

Men jeg kan heller ikke frigøre mig fra den tanke, at vor bevidsthed er et interface (en forbindelse) til noget, som er mere omfattende. Jeg véd godt, at skeptikere som for eksempel Jerry her vil kunne fremkomme med indsigelser.

Ejheller kan jeg frigøre mig fra tanken om, at den fysiologiske mikrofysik i vor hjerne - som Ole Bjørn har antydet det - kan være influeret af feltdynamiske fænomener, der rækker videre end det, som vi traditionelt går rundt og mener.

Og når Bohr taler om dimensioner i kvantesystemer og definerer disse dimensioner som 'systemets frihedsgrader', så finder jeg anledning til på samme måde at tale om de dimensioner, som bevidstheden kan kommunikere ad, som 'bevidsthedens frihedsgrader'.

Det er i disse baner mine tanker går, når jeg skal danne mig en forestilling om de uforståelige bevidsthedsfænomener, som man kalder ekstra-sensoriske-perceptioner. Af disse har jeg haft en hel del oplevelser, som jeg ikke kan forstå uden at ty til dette - måske fantasifulde - forsøg på forklaring.

Det er i de samme baner, mine tanker går, når jeg forsøger at finde redelighed i de oplevelser, som du og jeg her synes at være enige om at benævne som religiøse oplevelser.

Men måske er det altsammen blot noget hjernespind, som jeg har opfundet for at kunne betragte mine egne bevidsthedsoplevelser ud fra et samlende helhedssynspunkt. Jeg har i hvert fald ikke videnskabelig dokumentation at sætte bag.

Til sidst vil jeg med adresse til dine og Ipso Facto's meningsudvekslinger sige, at der ikke for mit vedkommende er tale om noget transcendent, idet jeg forsøger at henholde mig til denne - immanente og ikke transcendente - verden. Til det univers, i hvilket vi lever.


Med venlig hilsen

Kristian

Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Første portræt af kong Charles afslør..
14/05/2024 19:23
Caroline Wozniacki får ikke et wildcard..
14/05/2024 19:17
Danmark var i dag 0,2 grader fra årets ..
14/05/2024 17:59
Løbelegende påstår, at supersko havde..
14/05/2024 17:51
Otte omkom, da bus med landarbejdere væ..
14/05/2024 17:46
Nyheder fra Religion.dk