annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15925735
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2403299
Et andet syn 2007054
Åndelig Føde 1619601
Jesu ord 1536325
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
0 registrerede 49 gæster og 232 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Zilent
Emne: Re: MENNESKENE HAR SÅ MANGE MÆRKELIGE TING FOR

Citat:
Som agnostiker er jeg selvfølgelig ikke enig i alt hvad Dennis Prager fremfører mod de gudløse ateister, men tampen brænder

De fremsatte synspunkter, af Dennis Prager, er hverken snedige eller gennemført korrekte - og hvis de var 100% sande, ville det ikke være et problem for ateismen (fravær af gudetro), da konsekvenserne af ateisme kan ikke bestemme om det den står for er sandt eller falskt.

Citat:
1. Without God there is no good and evil;

Korrekt - universet "er" bare, den naturalistiske fejlslutning om igen. Hvis guderne skabte moral, så er begrebet sådan set dynamisk - hvis moral eksisterer uafhængigt af guderne, så er guderne underlagt en højere lov, hvilket er noget skidt for guder.

Moral og etik er noget der skabes mellem mennesker. Diverse religioner kan ikke påstå at have en ultimativ definition på hvad der er godt og ondt - kristendommen har f.eks. slået et voldsomt antal mennesker ihjel for deres gud, det mener vi i dag er uetisk. Derudover har kvindeundertrykkelse, slaveri, korporlig afstraffelse, ofring af dyr og mennesker etc. været almindelige i forholdet til eksempelvis den kristne gud. De nævnte ting går vi ikke ind for i dag - moral er altså dynamisk uanset om man har fremhævet guder i sit liv eller ej.

Citat:
2. Without God, there is no objective meaning to life.

Korrekt - og det kan igen ikke betyde at fravær af guder er en usandhed. Vi må selv definere vores mening - men idet man gør det, da træder man ud af ateismen som begreb, nogle støtter sig til humanisme, andre til nihilisme osv. Hvad der dertil kommer af moralske dyder, kan man med andre ord ikke bebrejde ateisme.

Citat:
3. Life is ultimately a tragic fare if there is no God.

Haha, hvor primitivt - ja, voes sind slukkes højst sandsynligt når kroppen dør og hjernen derved holder op med at fungere. Men hvorfor dette faktum skulle få nogle til at kaste sig i armene på religioner kan jeg kun bebrejde primitive følelser som "dødsangst". Sørgeligt, men højst sandsynligt sandt.

Citat:
4. Human beings need instruction manuals.

Øh, nej. Vi kan i fællesskab udrette en masse ting. I øvrigt er "de hellige skrifter" ikke anderledes end lovgivning, omend de er noget mere tvetydige og selvmodsigende (i kraft af deres sammensathed og uklare formulering). Hvis du vil have brugervejledning til livet, så brug lovene - biblen er alligevel også "bare" skrevet af mennesker.

Citat:
5. If there is no God, the kindest and most innocent victims of torture and murder have no better a fate after death than do the most cruel torturers and mass murderers.

Hehe, naiviteten blomstrer - død er død, den evige straf i et helvede (om det så er en tyv eller en massemorder) er jo heller ikke refærdighed for et tænkende menneske. Helvede repræsenterer en primitiv tankegang om at der sikkert er et retssystem i "efterlivet".

Citat:
6. With the death of Judeo-Christian values in the West, many Westerners believe in little.
Her kan jeg slet ikke se hvad der argumenteres for eller imod.

Citat:
7. Without God, people in the West often become less, not more, rational.

Det er da noget sludder...

Citat:
8. If there is no God, the human being has no free will.

Mere sludder... Med eller uden gud kan man rejse dette filosofiske spg.

Citat:
9. If there is no God, humans and "other" animals are of equal value.

Uha, er menensket også "blot" et biologisk væsen... Hvis vi er af lige værdi, så fortæl lige det til en skildpadde. Vi er en del af naturen, vi er dyr - skrækkeligt hva?

Citat:
10. Without God, there is little to inspire people to create inspiring art.

Så spørger man sig selv om han er dum eller hvad?

Citat:
11. Without God nothing is holy.

Surt - hvad skal vi også bruge "hellige" ting til?

Citat:
12. Without God, humanist hubris is almost inevitable. If there is nothing higher than man, no Supreme Being, man becomes the supreme being.

Hybris - kom nu mand... Vi er da nok de mest intelligente dyr på jorden, for så vidt kunne der være endnu mere intelligent liv andre steder. Men "hybris", den må man længere ud på landet med - og det er da bestemt ikke et argument for irrationel gudetro.

Citat:
13. Without God, there are no inalienable human rights.

Læs GT og kend dine rettigheder? Menneskerettigheder er noget vi etablerer ligesom moral - dog er det ikke en del af ateisme.

Citat:
14. "Without God," Dostoevsky famously wrote, "all is permitted."

Det er (også) en aflægger af spørgsmålet om moral... I øvrigt skal man ikke komme og fortælle mig, at grunden til, at troende ikke voldtager folk på gaden konstant, er fordi de frygter gudernes straf? Er det derfor mange troende mennesker ikke begår kriminalitet (ikke at ateister begår mere kriminalitet - undersægelser viser det modsatte) - men er det VIRKELIG fordi de frygter guderne? Og når du gør noget godt, er det så for at behage guderne? Well, når jeg ikke begår kriminalitet er det fordi jeg synes det er forkert - og når jeg gør noget godt, er det for at glæde andre (og følelsen af at have gjort noget godt). Men det binder "moral" spørgsmålet i halen.

Jeg har desværre ikke mere tid, men igen mangler du at komme med dit bud på hvordan agnosticismen så har det med moral - jeg kan bestemt ikke se forskellen ifht. ateisme!?

Nu må du gøre dig ulejligheden at argumentere for agnosticisme ifh. moral - ellers har jeg igen bare spildt min tid!
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
19/05/2024 04:29
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Politiet har anholdt flugtbilist efter v..
19/05/2024 04:14
Russisk angreb på Kharkiv efterforskes ..
19/05/2024 04:00
Iransk medie: Vi fører samtaler med USA..
18/05/2024 23:24
UNRWA: 800.000 er flygtet fra Rafah i Ga..
18/05/2024 20:08
Israel har fundet lig af gidsel i Gazast..
18/05/2024 19:45
Nyheder fra Religion.dk