annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Den religiøse spirituelle dimension

😱😱😱

En kort mesterindføring, et mindre essay, såvidt menneskets religiøse spirituelle natur, med særlig hensyn til det kristne trosliv, dets religiøsitet (gudstjenesteliv) og spiritualitet.

Ja så kort og godt kan det siges (læs og bliv ikke bare klog men også opvakt og frelst, HELBREDT), følger her:

At mennesket er et religiøst væsen, beror på det forhold, at det kan gribes og begejstres som vi alle bedst kender det fra forelskelsen. Vi bliver helt nye mennesker, nye skabninger, da vi på ekstatisk vis er ude af os selv uden dog nødvendigvis at have mistet os selv. Vi er blevet os selv løse (forløsning) og frie (åndelige). Kærligheden skal forstås som erfaringen af det intense forhold til sig selv, der overbydes af det endnu mere intense forhold til en anden.

Vi kender det også fra at være grebet af stor inspiration, det at være ikke bare drevet af Ånden (gejst og motivation) men vi erfarer endda også at være grebet og besat af Ånden (Guds Ånd (gejst/spirit og motivation)), hvor altså Ånden (Gud/Helligånden) er tilstede i os, mens vi er blevet løs (forløst fra os selv i denne selvforglemmende store INSPIRATIONENS HelligÅnds ekstase).

Det sker på hjertets grund, uden hjerte og eksistens, ville disse totaloplevelser ikke kunne finde sted. Hvilket udelukker lunkenhed og løgn og sygdom. Hjertet er vores elektriske feltorgan pr se, der livsbekræfter os, nyskaber os, skaber os påny, og sætter os i forbindelse med vores omgivelser, os i vores totalitet, ikke adskilthed. Og ikke adskilthed er lig kærlighed, forening. Hjertet er vores elektriske kærlighedsorgan der igen sætter os i sammenhæng og forening med hvad og hvem vi elsker, hører til fra tidernes morgen, før adskilthed, før det subjektive og objektive blev adskilt, skilt ad, før syndefaldet, hvor vi endnu ikke havde gnasket i de moralske ondt godt æbler, men stadig levede i naturen med adgang til livets træ i midten = COR = HJERTET.

Ateisterne har ikke en kina mands chance, mennesket er og bliver et religiøst væsen. Også ufatteligt at ateisterne så ofte henviser til naturvidenskab når de afviser menneskets religiøse spirituelle natur, da det netop er naturvidenskab der dagligt i øjeblikket på neurobiologisk grundlag formår at bevise de ovenfor omtalte forhold. Der foregår en livlig succesfuld forskning på området.

Hvad så med tro? Kan ateisten ikke sige ja til hvad du har beskrevet ovenfor som det religiøse spirituelle og så benægte og afviser at det tror? Fx afvise kristne menneskers trosliv og spiritualitet?

Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Her ses at TRO ikke betyder at tro noget, men at have TRO og TROEN betyder at erfare at ÅNDEN ikke bare er over os og driver os, men også har grebet os, at vi erfarer ÅNDENS NÆRVÆRELSE eller TILSTEDEVÆRELSE i vores liv, hvilket er nøjagtig det samme som GUDS NÆRVÆRELSE eller TILSTEDEVÆRELSE i vores liv.

Paulus siger at TROEN er BEGIVENHEDEN KRISTUS selv, der er:

Tros Begivenheden KRISTUS, er den ÅNDENS (Gud Helligåndens) NY VIRKELIGHED og VÆREN ind i verden for ca 2000 år siden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne religiøse meget stærkt spirituelle samfund vi idag kender som KIRKEN, KIRKERNE i verden. Gudstjeneste livets dna spiritualitet er båret af sejr (noget er besejret og overvundet (1)*), ukuelig optimisme, triumf og glæde, musik og sang, som vi kender det fra Apostlen Paulus.

(1)*:

Gamle Adams syndefulde natur, af modvilje og depression (glædesløse natur) er besejret. Gamle Adams ide og motivations -forladthed, og inspiration og gudsforladthed og åndsforladthed, er besejret.

Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet).

Hvis dit mål her i livet er at besejre ateismen, kan du godt lægge dig til at død Hans-Kristian Hindkjær, for din mission er hermed lykkedes med uimodståelig overbevisende kraft, for kun en idiot ville turde sætte sig udenfor hvad du her har skrevet.

Jamen verden er fyldt med idioter der ikke forstår en hujende fis af hvad der er på tale når vi taler tro og den religiøse spirituelle dybdedimension i og ved vores biologiske eksistens.

Den stærkeste biologi, er troens biologi og den religiøse spirituelle biologi sådan som jeg, absolut en af verdens mest aktuelle og interessante religionsfilosoffer har redegjort for det i den her statusopdatering. Du sætter ikke dit lys under en skæppe Hindkjær. NEJ. Og det menneske der formår at finde en nulevende religionsfilosof der taler mere interessant om de her ting end jeg gør på jævn forståelig hverdagsdansk, han/hun har bare at vise mig vedkommende der taler smukkere, og sandere og bedre om de her forhold, og jeg bøjer mig i støvet. Men indtil dette er sket, jeg betragter mig selv som vor tids nr 1 SUPERSTAR RELIGIONSFILOSOF. Også uden at rødme og uden flovhed og skam? Ja uden skam og blusel!

Jeg har ikke brug for andre menneskers anerkendelse, da mit overjeg er den strengeste dommer overhovedet af alle i mit liv.

Og siger mit overjeg, min samvittighed, at hvad jeg her har forfattet, er intet mindre end fremragende, så er det fremragende. Jeg er ikke dum.

Nej ved Gud i Himlen du er ikke dum, du min egen søn!

Har jeg nogensinde sagt det?

De kærligste hilsner din mor Lilly der er gået over.

👁️❤️👁️

💓💓💓

💓💓💓

Manden Hansemanden er en Trickster - gal og genial på samme tid.

Min mormor havde luret mig, havde set Arketypen Trickster være med inde over mit liv sammen med mit gode hoved hun var bekymret for om jeg gik eller løb fra, flygtede fra. Og nøjagtig igår besluttede jeg mig for fight frem for flight - jeg besluttede at nu måtte det være slut med at flygte (flight strategien) med benene på nakken - for nu var tiden kommet til mødet, til konfrontation, til at bruge armene og overkroppen - til fight.

Hvilket nøjagtig er hvad min mor har sagt til mig igennem hele livet, "Hans jeg forstår ikke at du ikke rejser dig ved den sten du faldt og smøger ærmerne op og melder dig ind i kampen, for om nogen, du har evnerne".

Hun var virkelig skuffet over at hendes søn havde valgt flight strategien og ikke fight strategien.

Ved I ikke, at de, der er med i et løb på stadion, alle løber, men kun én får sejrsprisen? Løb sådan, at I vinder den! Men enhver idrætsmand er afholdende i alt – de andre for at få en sejrskrans, der visner, men vi for at få en, der ikke visner. Jeg løber derfor ikke hid og did, og jeg er ikke som en bokser, der slår i luften. Jeg er hård ved min krop og tvinger den til at lystre, for at jeg, der har prædiket for andre, ikke selv skal blive forkastet. Paulus

Min mor ønskede dog at jeg holdt op med med mine Trickster prale og narretaler folk. Det sjove er at min helt Paulus ej heller går af vejen for at benytte sig af Trickster prale og narretale i sine breve.

Hvis der er noget Paulus var i besiddelse af er det humor og glimt i øjet charme og overlegen intelligens.

Ellers ville han ej heller have formået at vinde folks hjerter i så stor stil det lykkedes ham.
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk