annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Har kristendommen patent på kærligheden


Indledningsvis syntes jeg ikke man skal tillægge oplysningen i dit link stor værdi når der skrives, et flertal af danskere er enige i, der findes mere mellem himmel og jord

Det flertal af danskere - de 63 % der tales om - er fremkommet ved kun at spørge 1095 personer.

Det fremgår dog for mig, at de som har deltaget i de 2 undersøgelser artiklen omtaler tror på, at der er mere mellem himmel jord, og at hver tredje fra undersøgelsen i 2015 har oplevet det.

... men noget misk mask

Ud over jeg sætter spørgsmålstegn ved formuleringen: Flertal af danskerne - skrives der:

En ny undersøgelse peger på, at det er er flertal af danskerne, som tror på fænomener som for eksempel ånder og spøgelser.

Den nye undersøgelse i artiklen er fra år 2016 - og ud fra dit link er dette ikke spørgsmålet denne gruppe har besvaret.

Spørgsmålet til disse var: "Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn?"
"Der er mere mellem himmel og jord, end vi kan se og måle"

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro/flertal-af-danskerne-der-findes-mere-mellem-himmel-og-jord

Den ældre undersøgelse fra 2015 oplyser derimod ifølge samme link ...
... at hver tredje tror på spøgelser og hver tredje har oplevet uforklarlige fænomener.

I en lignende undersøgelse foretaget af YouGov for DR i 2015 svarer hver tredje, at de tror på spøgelser og hver tredje svarer, at de har oplevet uforklarlige fænomener.

Så - som jeg forstår artiklen, er de 1095 personer – Flertal af danskerne - der deltog i undersøgelsen fra 2016 tydeligvis ikke blevet stillet samme spørgsmål som dem fra år 2015


Nå … nok om det!

Du skrev:
Citat:
Du opfatter det tydeligvis som en oplevelse, og jeg opfatter det snarere som en ret så nøgtern vurdering

Min erfaring med talemåden - der er mere mellem himmel og jord - er, at den bruges på forskellig vis

... henkastet når man ikke vil/kan uddybe …

... eller en måde at lukke samtalen på … når den eksempelvis bruges som en nedgørende kommentar

... eller bliver anvendt af den som har haft oplevelsen, men ikke bliver troet.

... eller hvis flere kan blive enige om at det forholder sig sådan.

Kan jo også bruges blot som en kæk bemærkning

... men som jeg skrev – i indlæg #26935 - 23/02/2019 17:46 - er det svært at tale om, når der ikke er noget konkret at forholde sig til, men de fleste vil nok vide, hvilken betydning der lægges i talemåden, hvis de er tilstede når den siges.


Jeg har læst, at talemåden der er mere mellem himmel og jord - er et citat der kommer fra Shakespeares Hamlet.

Citatet kommer fra Shakespeares Hamlet. Det er Hamlet, der siger det til Horatio. Horatio er netop kommet hjem fra Tyskland og er blevet uddannet som protestantisk teolog. Han tror ikke på spøgelser og den slags, og Hamlets far har jo vist sig som spøgelse.

Så er det Hamlet siger, at der er mere mellem himmel og jord, end du tror – Horatio.

https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-tro-og-viden/hvad-betyder-mellem-himmel-og-jord

I skuespillet har vi et spøgelse – en ånd i skikkelse af en afdød - hvor oplevelsen var en virkelighed for figuren Hamlet – hvorimod den hjemvendte protestant ikke troede på det.



Så hvor er vi nu?

Citat:
Det er dog gevaldigt, som vi to "løber sur af hinanden" - måske fordi jeg ikke udtrykker mig klart nok


¨¨¨¨
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk