annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15644126
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379063
Et andet syn 1988526
Jesu ord 1521841
Åndelig Føde 1509481
Galleri
Limfjorden Nørresundby siden
Hvem er online?
1 registreret ABC 113 gæster og 33 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Krishnamurti

Indsendt af: Arne Thomsen
Når jeg brugte ordet: vidunderlig, så var det fordi, jeg fornemmer noget vidunderligt i et særligt lys i luften i flere af malerierne,

vidunderlig
Hvis du gør det - fornemmer noget vidunderligt i et særligt lys i luften i flere af malerierne,- er det vel fordi, du tolker kunstnerens brug af lys ud fra din egen baggrund - hvad du lægger i lys. - Jeg mener, lys er jo bare det modsatte af mørke, men jeg ser også lys på himlen i billederne, som jeg kunne tolke med ord som liv, gud og håb, men vil stadig ikke kalde lyset i hans billeder vidunderlig skønhed ...

… og det vides jo ikke hvilken betydning det – lyset vi taler om – har for kunstrenen og hans billeder - hvilke ord han ville sætte på lyset.

Man kan jo se på billeder på mange måder, men - er billederne udtryk for Lars Thomsen's indre dialog skal man vel ikke overføre egne forestillinger til hans billeder, hvis man vil forstå hvad han vil fortælle.

Dog har jeg kigget noget på farvevalg - og hvilke motiver/personer der indgår i hans billeder.

De fleste af hans natur billeder er klart de pæneste, og det er måske fordi, han har malet det han har set, og ikke som de andre er resultatet af hans forestillingen om sigselv og verden.

Hvad tror du, han vil sige med billedet af den skaldede grå - og nøgne kvinde der sidder med ryggen op mod en kvindekrop/kjole? Det er det nederste billede til venstre
https://www.alida.dk/galleri/


Billedet med børnene der står med ryggen til, og skuer mod lyset giver mig associationer til skriftstedet »Lad de små børn komme til mig, det må I ikke hindre dem i, for Guds rige er deres ... Lukas 18:16
... både på grund af motivet, men også farvevalget der ofte benyttes for at gengive noget der skal forstås spirituelt – og så er det lidt Steiner agtigt i farverne

Men lidt spøjse indslag han har, eksempelvis på billedet af den skaldede mand med blå øje og Dolph over hovedet.
Manden kigger ud af sin hule på en kvinde med bøjet hoved. Han er iført blå jeans, brune sko og sort frakke. På kvindens hoved er der en lille elefant.

Nå, det er jo lidt langt væk fra Krisnhamurti, da det jo ikke fremgår af billederne hvilke af dem, hans tanker – sådan som Lars Thomsen har forstået dem - har inspireret til.

¨¨¨¨

Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 00:00
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
17/04/2024 19:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
17/04/2024 13:26
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
EU's stats- og regeringschefer fordømme..
18/04/2024 00:39
USA: Længe ventet dato for afstemning o..
17/04/2024 23:51
Brandslukning på Børsen fortsætter na..
17/04/2024 22:26
Kroatiens regerende parti tager føringe..
17/04/2024 21:53
Israel angriber Hizbollah i Libanon, eft..
17/04/2024 21:13
Nyheder fra Religion.dk