annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: TRO

Hej HansKrist.

Jeg vil forsøge at svare dig på en god måde - så godt jeg nu kan.

Du nævner en række kvaliteter - kan man vel kalde dem såsom:
Citat:
De suveræne livsytringer:

Umiddelbarhed og spontanitet

Talens åbenhjertighed (fx sagde kvinden, jamen hvad er det der sker, jeg blot snakker og snakker, bare åbner mig for dig (hvorefter hun kiggede ud over vandet og sagde, er det ikke bare en helt fantastisk dag)).

Entusiasme, glæde og begejstring, umiddelbarhed og spontanitet, de suveræne livsytringer, er den spirituelle grundtone hos Paulus og kun to kriterie eller krav stiller han til vores Helligånds begejstring, det må ikke forvolde næsten skade, ondt (det skal være af og i kærlighed) og det må ikke ødelægge vores forstandighed, forstandens eller fornuftens struktur.
Dem kender jeg jo også til, men fornemmer ikke nogen Helligånd - i hvert fald ikke noget der ligner, hvad du skriver derom.

Du skriver også:
Citat:
Guds Ånd eller Ekstatisk Fornuft råder vi ikke over, men må vi lade os gribe af (hvilket er = troen). Troen og troslivet er at vi er grebet af Åndens eller Helligåndens kreative ekstatiske nærvær og impulser og spontanitet i vores liv.
Men jeg ved ikke, hvad "Ekstatisk Fornuft" er - kender det ikke.

Og når du kommer til hindringerne, kan jeg let følge dig angående både ateisme og bibelfundamentalisme.

Når du så hævder en modsætning mellem spiritualitet og astrofysiske spekulationer kan jeg på en måde godt følge din afvisning af det astrofysiske som blot spekulationer, men den spiritualitet, du nævner, kender jeg ikke, og jeg ved ikke, hvordan jeg kan lære den at kende.
Den er jo tydeligvis noget, du oplever - men det gør jeg desværre ikke.

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 17:32
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk