annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15661551
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380435
Et andet syn 1989790
Jesu ord 1522523
Åndelig Føde 1515861
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 394 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Spørgsmål ...

Hej Tikka.

Vurdering af om andre er "kristne" eller "ikke kristne" er for mig alene udtryk for menneskers smålige snæversyn og selvretfærdighed - i stedet for dét at være åben for frisind og inspiration.

Idéen om "noget der er ufatteligt meget højere og større, end vi mennesker kan rumme" er for mig helt naturligt, når man ser på, hvor meget - og især hvor lidt - vi mennesker har fattet om verden og herunder også os selv: Big Bang - universet - flere universer - masse - energi - mørk masse - mørk energi - naturlove - kvantefysik - biologisk liv - planter - dyr - mennesker.

Ligeså, når vi taler om ondt og godt, tror jeg, det skyldes, at vi ikke ser verden som en helhed, men alene tænker på hvad der er gunstigt eller ugunstigt specielt for vores dyreart - som om vi skulle være det vigtigste i verden/universet.
Den forestilling er nok mere menneskelig, end den er guddommelig blinker

Jeg opfatter dele af Bibelen som symbolske guddommelige sandheder - altså tegn - men kun tegn - på noget ufatteligt større - når vi f.eks. læser om, at "Gud skabte verden", at "i begyndelsen var ordet", "den barmhjertige samaritaner" og "lad dén kaste den første sten osv".
Det falder jo også godt sammen, synes jeg, med sufien Rumi's ord: "Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel" - ikke selve sandheden, kun et tegn på sandheden.

Og når jeg skriver: "For mig er, hvad vi kalder Kristus til stede overalt og til alle tider." så så kunne jeg lige så vel have skrevet, at det er Guds handling og ånd (Søn og Helligånd), der er til stede overalt og til alle tider - hvor ordene "Gud", "Søn" og "Ånd" blot er symboler for den sande virkelighed, som vi ikke kan rumme.

Jeg kunne måske også udtrykke det sådan, at jeg synes, jeg ser inspirerende tegn på noget guddommeligt i ånd, handling og væren, mens dogmer for mig alene er overmodigt menneskeværk.

Tak for at du spørger. Det hjælper mig til afklaring.
Og kom gerne igen! pifter

Stadig ærgerligt, synes jeg, at du ikke "kommer op fra skyttegraven" og viser dig selv.
Det kunne være meget mere frugtbart, tror jeg, og jeg fatter ikke, hvad det er, der holder dig tilbage.


M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
20/04/2024 17:02
Kom op på bjerget...
af ABC
20/04/2024 13:52
Vigtige præciseringer
af ABC
20/04/2024 13:23
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Politiet til stede i Korsør efter anmel..
20/04/2024 16:41
Vinderne i DM i Skills er fundet
20/04/2024 16:29
Politiet kan først melde nyt ud om flya..
20/04/2024 15:30
Pernille Skipper er nu officielt formand..
20/04/2024 15:07
Satser på at åbne Knippelsbro inden my..
20/04/2024 15:02
Nyheder fra Religion.dk