annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Rødhus strand efterår
Hvem er online?
0 registrerede 516 gæster og 39 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Teodicé-problemet.

Hej Tikka.

Citat:
Og hvorfra mener du så disse ”oplystes” erfaringer om menneskelivet som illusorisk stammer fra, før de gøres til tankevirksomhed?
Det er jo en meget væsentlig del af buddhismen, og det stammer, mig bekendt, fra de mennesker, der bl.a. via buddhistisk meditation når et højere niveau af erkendelse.

Citat:
Ja, taknemmelighed hindre mange synder, men kræver dog man har et billede af hvad synd/ondskab er, så ikke taknemmeligheden for ens egen eksistens blot fejres på andres bekostning.
Jo evnen til medfølelse - empati - er jo væsentlig, og jeg tror den er en naturlig del af menneskelig bevidsthed, hvis man ikke er for hårdt belastet af psykiske problemer med sig selv.

Citat:
… "større" øjne …? hvis øjne tænker du på?
Det behøver vel egentlig ikke at være mere end dét at undlade at se vi mennesker, som verdens centrum.

Citat:
Spørgsmålet er, hvem der har retten til at sætte normerne for godt og ondt, og det har bibelens gud ifølge skrifterne, da det skabte er ”hans” ejendom, som mennesket er sat til at forvalte.
Jo, det er jo "bibelsk kristendom".

Citat:
… men uanset tro så vil ondskaben i alle dens afskygninger bestå, så længe mennesket opfører sig egoistisk og hensynsløst, og kan medføre til vor egen undergang på grund af manglende kærlighed til (gud og) næsten.
Jo, det kan jeg ikke være uenig i - og det går jo også igen i langt de fleste religioner.

Citat:
Ja bibelen sætter gud over mennesket.
Og jeg sætter "hvad der ligger bag verdens væren" ligeså blinker

Citat:
TRO-værdig er dog tro.
Enig - men der er jo ikke længere ret mange, der deler kristendommens oprindelig synspunkt: At det er solen der går rundt om jorden - og kristendommen har jo også erkendt situationen.

Citat:
Jeg vil heller ikke gå ind i selve billedfortolkningen, da jeg som udgangspunkt opfatter billeddyrkelse som afgudsdyrkelse.
Forstår udmærket dit synspunkt - har mødt det før - men en ikon er jo kun et symbol, der viser vej til det egentlige.

Citat:
… Men at føle sig værdsat er for de fleste befordrende til større selvværd.

Dog vil jeg på baggrund af din forklaring spørge dig, om du mener, man kun kan give kærligheden videre efter at været blevet bekræftet i at være værdig til at modtage den?
For mig er dét at føle mig elsket - som jeg er - noget, der giver mig overskud til at elske videre og til, hvad den ortodokse kristendom kalder "metanoia" - "at få noget bedre i sinde" blinker
Spørgsmål om selvværd og værdighed er slet ikke med i situationen.

M.v.h. Arne smiler

P.S.: Har netop på Religion.dk set denne blinker
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
140 millioner kroner skal pumpe liv i d..
29/04/2024 09:06
Ørsted frasælger fransk energiforretni..
29/04/2024 09:03
I dag flager busserne for kongefamiliens..
29/04/2024 08:58
Cordsen: Mulig løsning på vej i højsp..
29/04/2024 08:13
Støjberg og Vanopslagh på vej til fors..
29/04/2024 08:09
Nyheder fra Religion.dk