annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 54 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Teodicé-problemet.


Tikka:
Citat:
Erfaringer er vel lagret viden?
Jo, men pointen er jo, at det ikke er logisk tankevirksomhed.

SVAR/Tikka: Og hvorfra mener du så disse ”oplystes” erfaringer om menneskelivet som illusorisk stammer fra, før de gøres til tankevirksomhed?


Tikka:
Citat:
Hmm ok ... men det forsvinder ondskaben … din ondskab da ikke af. (?)
Gør du intet for at fjerne dit begær/ondskab? … Hvis jo … hvordan gør du det, hvis ikke du ændrer sind?
(Arne:) Taknemmeligheden over at få lov at eksistere - og at verden eksisterer - er en stor hjælp, oplever jeg.

SVAR/Tikka: Ja, taknemmelighed hindre mange synder, men kræver dog man har et billede af hvad synd/ondskab er, så ikke taknemmeligheden for ens egen eksistens blot fejres på andres bekostning.


(Arne:) Dertil, som før nævnt: Hvad der er ondt set med vore øjne, det er måske knap så ondt set med "større" øjne.

SVAR/Tikka: … "større" øjne …? hvis øjne tænker du på?


(Arne:) Er det ondt, at vi laver oprindelig natur om til f.eks. kornmarker, som er godt for os?
Hvad med alt dét, vi udrydder?
Er det godt, at tsunamier og klimaforandringer måske vil reducere antallet af os mennesker her på kloden - så vi ikke skader så meget andet her på denne klode?

SVAR/Tikka: Spørgsmålet er, hvem der har retten til at sætte normerne for godt og ondt, og det har bibelens gud ifølge skrifterne, da det skabte er ”hans” ejendom, som mennesket er sat til at forvalte.

… men uanset tro så vil ondskaben i alle dens afskygninger bestå, så længe mennesket opfører sig egoistisk og hensynsløst, og kan medføre til vor egen undergang på grund af manglende kærlighed til (gud og) næsten.



Tikka:
Citat:
Bibelen sætter Gud Jahve over alt!

Da ”han” er skaberen og ejeren af sit skaberværk vil ”han” ifølge bibelen stoppe menneskenes ondskab … ”Vi” venter blot på Jesu genkomst.
(Arne:) Ja, det siger Bibelen.


SVAR/Tikka: Ja bibelen sætter gud over mennesket.


Tikka:
Citat:
Ifølge bibelen vil jorden bestå evindeligt, fordi det er guds vilje.
(Arne:) Jo, men her forekommer naturvidenskaben mig at være mere troværdig.

SVAR/Tikka: TRO-værdig er dog tro.


Tikka:
Citat:
Jeg forstår ikke meningen med dit link, som jeg opfatter som grimt og frastødende.

... Og jeg forstår ikke, du viser dette billede i denne sammenhæng, når du ikke mener, Jesus lever, og måske aldrig har gjort det … og jeg forstår ikke, hvordan billedet kan ha’ andel i årsagen til menneskets eksistens.
(Arne:) I den ortodokse kristendom kan man vist godt sige, at bogstaver og billeder er ligestillet, samt at den oprindelige kristendom går videre fra Kristus-idéen til generation efter generation direkte fra menneske til menneske.

Kristus-ikoner, som den her viste, siges at være "vinduer til det himmelske".
Den hér aktuelle ikon har intet perspektiv - man kan ikke gå bag om evigheden - en baggrund, der symboliserer "det uskabte lys" - lyset fra den uskabte - som kun kan være én - en svulmende hals, der symboliserer Helligånden - og personen - den, der både fuldt ud er Gud og fuldt ud er menneske.

Når jeg møder denne ikon, mærker jeg øjnene, der kigger ind i mig - helt til bunden af mit hjerte - med guddommelig kærlighed.
Jeg er elsket, som jeg er - og alle symbolerne - også Den Hellige Treenighed - er egentlig kun kulisser for dette budskab fra ...

Det er, hvad jeg oplever - og inspireres af - til at give kærligheden videre - så godt jeg kan.

SVAR/Tikka: Det der sker for dig, når du kigger på ikonet, kan jeg ikke modsige, da oplevelsen er personlig.

Jeg vil heller ikke gå ind i selve billedfortolkningen, da jeg som udgangspunkt opfatter billeddyrkelse som afgudsdyrkelse.

… Men at føle sig værdsat er for de fleste befordrende til større selvværd.

Dog vil jeg på baggrund af din forklaring spørge dig, om du mener, man kun kan give kærligheden videre efter at været blevet bekræftet i at være værdig til at modtage den?




Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk