annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15712418
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384326
Et andet syn 1993571
Åndelig Føde 1531366
Jesu ord 1525947
Galleri
Et nyt liv
Hvem er online?
3 registrerede somo, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 470 gæster og 58 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Teodicé-problemet.



ARNE: "Myrekrigen" var bestemt ikke ment som et "drillesvar" - tværtimod. Det var et forsøg på at stille os mennesker i relief i forhold til hele skaberværket - og hvor det er min opfattelse, at vi er "nærsynede" og kun kan se vort eget ve og vel blinker

Tikka: Mennesket er egoistisk og for at elske gud og næsten skal man ”glemme” sig selv og ikke ”bekymre” sig om ”myrekrig” som guds ondskab/manglende godhed, men i stedet hjælpe sin nabo ”der tørster” og takke gud fordi man kan se det.

… Men jeg ved godt man kan se på livet fra en hvilken som helst vinkel og som afgør ens verdens billede og dermed den man er.

Engang ville jeg ikke plukke blomster eller købe til vase, da jeg opfattede det som meningsløst at tage deres liv, da de bare skulle stå og dø, mens jeg så på.

Den vinkel på livet har jeg delvist lukket af for, da det er utåleligt at være så følsom i denne verden, hvor det ikke er muligt ikke at tage andres liv, vi kan jo ikke gå med bind for munden, og feje før hvert skridt vi går.



(ARNE:) Og når jeg skrev:
Citat:
Uselvisk kærlighed - til det guddommelige - til det værende - herunder egentlig også en selv - som en del af det værende.
så var det ment som både kærlighed til , at verden er skabt - eksisterer - og til verdens egen væren - herunder også vores egen væren.

Tikka: Jamen det jo alt sammen ”bare” kærlighed til livet, (hvad denne kærlighed så måtte består af?)

… men det du skrev, var: "Elsk Gud" ... og uselvisk kærlighed "herunder egentlig også en selv - som en del af det værende."

… og mit spørgsmål var/er: Hvordan praktiserer man/du uselvisk kærlighed til dig selv?
… Det mener jeg ikke man kan, da det er en selvmodsigelse.
... og hvordan elsker du gud?



ARNE: Og når vi kommer til, hvad vi kalder "ondskab", så ser jeg, at du følger Bibelens opfattelse, mens jeg her finder Bibelen snæversynet: kun en ufuldkommen Gud, der tillader "det for os onde" og så os mennesker - mens resten af verden ignoreres.

Tikka: Teodicé-problemet omhandler vel bibelens Gud Skaberen, den som Jesus ifølge skrifterne kalder far?
… (I øvrigt er Jesus medskaber af alt andet end sig selv i følge.
Kolossenserne 1:15-17)

Du sætter så spørgsmålstegn ved denne guds og bogens fuldkommenhed, og mener jo så indirekte, vil jeg mene, du er mere fuldkommen ved at kunne se nogle mangler ved skaberværket, som du opfatter som ondt, (”myrekrigen” eller andet) fordi … måske … du ikke har samme normer for godt og ondt som bibelens gud og Jesus.

Mener du ikke, det er fair at bibelens Gud som Skaberen og ejer af det skabte, kan herske som han vil?

Spørgsmålet for mig at se er, om du taler om bibelens gud eller en anden gud?



ARNE: Det er så min opfattelse - mig der frydes over miraklet: verdens væren smiler


Tikka: Ja, det er jo godt du kan, men lyder lidt utroligt at det fylder så meget … sådan oplever jeg det. Nærmest som et mantra … og også mærkelig … du ”bekymre” dig (du skrev:"- mens resten af verden ignoreres")
… eller sætter spørgsmålstegn ved guds suveræne ret til at bestemme over sit eget skaberværk.

Jeg mener, hvis du frydes over miraklet: verdens væren/livet, hvordan kan du så samtidig mene, gud ikke er god, fordi der er myre der angriber andre myre eksempelvis? … Spiser du kød?



ARNE: Og jeg forventer jo ikke, at du skal ændre din mere Bibel-funderede opfattelse blinker

Tikka: Thi hi … jeg ender så men nok som ateist, men derfor kan jeg jo godt ha’ en forståelse af hvordan bibelen skal forstås, selv om andre måske siger den er forkert.
… Og så er der rigtig mange gode og kloge ord i bogen, som har formet/opdraget mig til den jeg er i dag, selv om jeg ikke er kristen, da jeg mener, dette betinger troen på opstandelse fra de døde.



Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Problemer med at logge på MitID
28/04/2024 15:02
Demonstranter går på gaden over hele A..
28/04/2024 14:26
Abbas forventer angreb mod Rafah i løbe..
28/04/2024 11:37
400 ton nødhjælp er på vej med skib t..
28/04/2024 09:18
Lun søndag ender i tordenvejr
28/04/2024 08:34
Nyheder fra Religion.dk