annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15638693
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378739
Et andet syn 1988092
Jesu ord 1521609
Åndelig Føde 1507266
Galleri
Blitz your Bliss
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Hanskrist 123 gæster og 30 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Synd, anger og omvendelse



Arne: Jo, selvfølgelig er der forskel på selvudvikling (man kunne måske også kalde det "selvopdragelse") og opdragelse.

Svar: Ja der er forskel på selvudvikling og selvopdragelse.

*

Arne: Det er dog min fornemmelse, at du forstår noget andet ved opdragelse, end jeg - og Gyldendal - gør, og hvad det egentlig er, du mener, står ikke rigtig klart for mig.

Hvad er det for fællesskaber, du lader dig opdrage af?


Svar: Danmark er officielt et kristent land, der har præget samfundets opbygning borgernes liv og opdragelse, hvor skolen og tv deltog i at gøre befolkningen til kristne/”kristne” danskere.

Dette er jeg født ind i og opdraget til af familien, skolen, samfundet, venner, de bekendte og de ubekendte, radioen og tv som dengang kun havde 1 kanal.

Siden er min opdragelse fortsat, i forhold til de mennesker som jeg mødte/delte liv/miljø med og i mine diverse stillingtagen til ”alt mellem himmel og jord” som jo forsætter fordi hver dag byder på nye udfordringer enten på det ydre og/eller indre plan, og fordi jeg stadig lever i fællesskab med andre mennesker og den "kristne tro" hvor næstekærligheden står som et ideal for mig at kunne praktisere.

Derfor må/ønsker jeg at tage hensyn til andre end mig selv --- og mine fejl/"fejl" bliver jeg især bevidst om i kontakt med medmennesket, som derved er årsag til min fortsatte opdragelse.


*

Arne: Hvordan bliver der plads til den individuelle eksistens, når andre opdrager dig?

Svar: Den individuelle eksistens er vel altid tilstede fra fødsel til død, uden den er du jo død/ikke eksisterende.

*

Arne: Og når du skriver:

Citat:
Tit oplever jeg, at mennesker der forsøger sig med selvudvikling gør deres liv til et projekt og deres selvudvikling til en ”religion.”

(Arne) så forstår jeg dig ikke.

Hvad er der galt i at søge at udvikle sig til det fuldkomne menneske?

Svar: Hvad mener du, er det fuldkomne menneske?

Hvad vil du bruge det fuldkomne menneske til og hvorfor?

Og hvordan forestiller du dig, du kan søge at udvikle dig til det fuldkomne menneske?


*

Arne: Er det en eller anden sekt, du taler ud fra?

Svar: Hvad får dig til at tro, jeg skulle tale ud fra en sekt, fordi du ikke forstår, det jeg skriver?

Citat af Arne: ”så forstår jeg dig ikke.”

Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
17/04/2024 01:03
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
16/04/2024 23:04
Kom op på bjerget...
af ABC
16/04/2024 19:15
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Nyheder fra DR
'Vil altid være en kopi': Kan Børsen g..
17/04/2024 00:50
Børsens gløder forventes helt slukket ..
17/04/2024 00:30
Trump blev irettesat under retsmøde
16/04/2024 22:08
EU-lande opfordrer til besindighed i Mel..
16/04/2024 21:36
Gigantisk udgravning til Femern-tunnel e..
16/04/2024 21:20
Nyheder fra Religion.dk