annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Barfodsløb i bølgeskvulp
Hvem er online?
0 registrerede 12 gæster og 294 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Er du troende eller dansker?

Kære Zenia og Arne.

Af mystiske grunde er jeres indlæg tilsyneladende slået sammen til et, så de ikke kan besvares hver for sig, men det er egentlig også ligegyldigt, for der er klare lighedspunkter mellem begge jeres opfattelser såvel som min egen. Det burde ikke overraske dig Zenia, for du har jo allerede i din første sætning vist, at du har forstået, hvad det hele handler om, nemlig forskelle i den måde, vi anvender sproget på for at beskrive vore tanker og følelser.

Du, Zenia, har en følelse af, at noget mirakuløst fylder verden, og har kærlige følelser overfor dig og andre mennesker og beskytter deres tilværelse. Mirakuløst skal her forstås som noget, der ligger hinsides den menneskelige logik og fatteevne, men denne følelse giver dig fred og sikkerhed og en følelse af lykke i dit verdensbillede.

I Arnes tilfælde kommer lykkefølelsen af en tilsvarende følelse af en uforståelig verden, som fylder ham med glæde over, at både han og verden er til. Dette er hans mirakel, som viser sig gennem masser af mindre mirakler, som alle ligger hinsides den menneskelige fatteevne, og som han derfor føler en andægtighed for.

I mit verdensbillede indeholder universet hverken mirakler eller paradokser. Det er som det er, og at vi ikke kan forstå årsagerne eller alle sammenhængene, er universet revnende ligeglad med, for det har ingen menneskelige følelser, der besætter det, som vi mennesker har. Det er der bare af grunde, som vi ikke kender. Men min lykke er at blive stadig klogere på disse sammenhænge og forstå mere og mere.

Men alle tre er vi mennesker med principielt de samme følelser, som får os til at glæde os over at være til og se med kærlighed på vore omgivelser. Din omsorg for andre mennesker, Zenia, fremgår klart af dine indlæg, og Arnes valg af profession viser også klart hans omsorg for andre levende væsener, især for svin, som vi mennesker i hans øjne behandler meget dårligt. Selv har mit eget liv været opfyldt af omsorg for både andre mennesker og mange dyrearter, som jeg kan se har følelser, der ligner vores.

For mig forstærkes følelsen af glæde, når jeg kan hjælpe andre til en større forståelse af livet og dermed til en større lykkefølelse. Men her er det at vores ufuldkomne sprog skaber vanskeligheder for forståelsen, fordi det ikke evner at beskrive vore følelser og tanker præcist nok. Den sproglige misforståelse har ophøjet "ordet" til en gud, som i stedet ødelægger den menneskelige fællesskabsfølelse og gennem "hellige" skrifter byder os at tage afstand fra andre mennesker, der ikke tror på ORDET, som man selv opfatter det. Om nødvendigt byder ORDET os at slå ihjel i dets navn for at udrydde andres "misforståelser".

Det værste ved tilbedelsen af ordet er dog, at misforståelserne har bragt os på en kurs mod at ødelægge livet selv på denne klode, fordi vi på grund af misforståelserne ikke forstår konsekvenserne af vore handlinger.

Det billede, jeg her tegner, er selvfølgelig kun et groft billede af den virkelighed, som vi alle lever i, men konsekvenserne er klare og tydelige. Jeg ville ønske, at jeg kunne gøre noget mere effektivt for at forbedre forståelsen mellem mennesker, men det ser ud til at være ud over mine evner, så jeg må nøjes med at hjælpe mine nære omgivelser så godt jeg nu kan.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Seneste indlæg
Troens frihed
af Tikka
01/06/2025 22:29
Misforståelsen
af somo
26/05/2025 10:06
Religioner globalt set
af Arne Thomsen
22/05/2025 19:22
Lys
af Hanskrist
18/04/2025 04:14
Den religiøse spirituelle dimension
af Arne Thomsen
14/04/2025 19:37
Nyheder fra DR
En død og 11 såret efter privatfest i ..
02/06/2025 03:42
Holger Rune sat på plads af stærk ital..
02/06/2025 00:42
Exitpoll viser tæt løb mellem polske p..
01/06/2025 21:26
Silkeborg tryner Randers og er klar til ..
01/06/2025 20:28
Jylland ramt af tre skybrud i dag
01/06/2025 19:45
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
To personer ramt af skud i Sydhavnen
02/06/2025 01:50
Guvernør melder om nye ukrainske dronea..
01/06/2025 23:43
Angreb med molotovcocktails i Colorado e..
01/06/2025 21:39
Hver tredje mark får mere gødning end ..
01/06/2025 21:21
Zelenskyj: Ukraine forberedte stort dron..
01/06/2025 20:48