0
registrerede
201
gæster og
121
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Troen lever - bare ikke i kirken
|
Hej Treram.
Når du skriver:
At vi i grunden bare er et pattedyr på et lidt höjere niveau, der har indviklet sig i en fantasiverden med guder og ånder, viser at vi måske alligevel befinder os på et lavere niveau end vore medskabninger, grise, köer elefanter o.s.v. der ikke lider af samme underlige tro på noget uvirkeligt, de er nu ikke så dumme som det troende menneske, de klarer sig fint uden en tro, er jeg sikker på. Mon de har en mening med livet??, har du ikke en mening med livet er du jo fortabt iflg. de troende og den skal helst väre guderelateret. så er jeg enig med dig i at "vi i grunden bare er et pattedyr på et lidt höjere niveau", men dér hører enigheden så også op!
Hvordan grise, køer og elefanter har det, tør jeg ikke gøre mig klog på, men at et stort flertal af os mennesker ser ud til at have forstand på det praktiske (rationalisme og materialisme), det ses jo ret så tydeligt bl. a. af klodens nuværende observerbare tilstand.
Dét, jeg så synes er meget spændende, det er den ret så klare tendens, der åbenbart er, til at opleve lidt dybere end som så - fra 67,6 % i 1981 til 72,3 % af os danskere i dag - ikke ved at vi tilslutter os tidligere tiders religiøse dogmer, men ved at vi - udover rationalisme og materialisme - direkte oplever os selv her i tilværelsen som værende en del af noget større, noget som vi helt klart må erkende ligger udenfor vores fatteevne
Dermed ryger de gamle religiøse dogmer ned i noget nær samme kategori som eventyrenes "skjulte sandheder", men tilbage står det for mig at se helt enkle vidunder: Vi oplever, at denne ufattelige verden eksisterer, og at vi er en del af den
Den oplevelse får mig til at elske. (Og at elske, det er vel så også, hvad der fortsat bliver stående i "Eventyret om Jesus")
M.v.h. Arne
|
|
|
|