annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15787147
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392505
Et andet syn 1998796
Åndelig Føde 1558290
Jesu ord 1530126
Galleri
Anholdelsen i haven
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 70 gæster og 71 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Announcement

"Jeg glæder mig over, at du seriøst går ind i denne tråd".

- Jah, Arne her ku' vel nok bruge lidt opbakning fra folk der også ser guddommeligheder alle vegne, men ak..;)

"Netop "real living" og "humble admiration" (og de efterfølgende nærmere beskrivelser) går lige ind og rammer netop sådan, som jeg har det med verden og tilværelsen".

- Dette blir bare tillæg af sludder. Du forholder dig jo netop ikke rationelt til verden omkring dig, og har gang på gang afvist en rationelt observerende tilgang til en forståelse, hvorimod du svæver rundt i symboltolkninger du overalt tillægger en overnaturlig mening bygget på alene religiøs tro. Dette er i særlig grad forskelligt fra mennesket du her omtaler og forsøger at sidestille dig med, og viser kun at du formår at erstatte læsning af bøgerne med læsning af citater du så ka' tolke ind i et allerede konstrueret livssyn. Dette var imidlertid ikke måden Einstein, ja som naturvidere i det hele taget arbejder med, for deres arbejder blir ikke sovende dogmer, og dette sker ikke fordi disse arbejder aldrig får lov til at stå uimodsagt hen. Dette er i særlig grad en forskelligartethed til sammenligning med måden du imødeser forklaringskrav og spørgsmål til meninger du fremmer!

"jeg har fundet megen inspiration netop i denne ikke vestligt prægede form for kristendom. Da jeg første gang læste de to her nævnte Einstein-citater genkendte jeg umiddelbart deres harmoni med mine "Ikón-oplevelser".

- Det er netop din egen symbolforståelse du her kissemisser med, og som du i kraft af alene denne, så projicerer ud på Einstein.

"for mig er det afklarede altid enkelt - og er det ikke enkelt, så er det min fornemmelse, at så mangler det afklaring".

- Et forsimplet verdensbillede er skam altid enkelt, men det betyder jo ikke dermed at det så afspejler en faktisk eksisterende verden.

Ole skr. : "Du kan hykle dit "kærlighedsbudskab" og din "respekt for andre" så meget du vil. Dine handlinger modsiger dig konstant, og det behøver man ikke at være særligt begavet for at se. Du ejer ikke engang mod nok til at svare ærligt på direkte spørgsmål om din holdning".

- Du glemmer noget Ole: Arnes "sandhedsbudskaber" - hvor han aldeles ekskluderer 'sandheden' fra en kvalificereing af beskrivelser til kun at være en match med et føleri for symbolsk ord-plingplang.
Det er faktisk dette Arne driver med, det er i kraft af en sådan forståelse af hvad noget sandt er, at han placerer en sandhed i det ukendte som han sidenhen kværulerer over at ingen kan beskrive. Alene her adskiller han sig holdningsmæssigt fra videnskabsmænd han stiller sig i skyggen af, alene for opmærksomhedens skyld, men altså ikke fordi han er leveringsdygtig med bedre og mere solide forklaringers gavn og nytte, og dvs. en mere sandfærdig beskrivelse.

Det er et "følelsesunivers" vi her og dér præsenteres for, der helt uden hensyn til noget alle ved, nemlig det at akkurat vore sanser i særlig grad kan bedrage os, tilskrives en værdi Arne kun ka' forklare ved at henvise til følelserne. Det er samtidig den eneste måde troende kan isolere verdensbilleder til at stå uimodsagt hen, så de ikke udvikler sig og bliver tidsvarende verdensbilleder - og det er dét der er den tungestvejende kritik af religioner: de er statiske synsvinkler, ligesom et menneske der står på en bakketop og skuer udover landskabet, og lukker øjnene for at bevare indtrykket.

mvh
Simon
Seneste indlæg
Hilsner
af Hanskrist
05/05/2024 14:48
Min ”religion”
af Anonym
05/05/2024 12:34
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Manden, der spillede kaptajn i Titanic-f..
05/05/2024 16:25
Hamas tager ansvar for angreb ved den is..
05/05/2024 16:20
Netanyahu nægter at gå med til Hamas' ..
05/05/2024 16:19
Lyngby henter vigtige point i bundstride..
05/05/2024 16:11
Odense Håndbold ryger ud af Champions L..
05/05/2024 15:32
Nyheder fra Religion.dk