annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15788205
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392572
Et andet syn 1998883
Åndelig Føde 1558769
Jesu ord 1530152
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 127 gæster og 278 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: PANTEISME

Hej Hanskrist.

Når jeg læser, hvad du her skriver, så får jeg først og fremmest det indtryk, at du "har taget patent på sandheden", samt at du synes at være så meget overbevist om, at du har ret, så at du end ikke behøver at begrunde dine opfattelser/meninger/holdninger.

Udgydelser af den slags gør ikke indtryk på mig - uanset hvor meget du så læner dig op ad Paulus, Berdyaev og mange andre.

Du er selvfølgelig i din gode ret til at have din egen overbevisning - men du er efter min mening ikke i din gode ret til at ville påtvinge andre den.
Dette netforum hedder jo ikke "tros-tvang" men derimod "tros-frihed", og her kan enhver komme til orde med sine meninger, idéer, visioner o.m.m.

Dertil kommer, at du efter min mening udtrykker dig så uklart summarisk, at der - i hvert fald for mig - kun kommer noget meget tåget ud af, hvad du skriver (Det har jeg tidligere - forgæves - søgt at afklare).

Jeg finder - altså for mit eget vedkommende - mange kvaliteter i kristendommen, som jeg bestemt ikke vil undvære.
Stærkest står for mig det dobbelte kærlighedsbud:
Citat:
Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv.
Ganske vist kniber det gevaldigt blandt kristne at få klarhed over, hvor omfattende - eller hvor indskrænket - begrebet: "din næste" skal være.
Men under alle omstændigheder ser det for mig ud, som om kristendom næsten alene handler om menneskers forhold til hinanden (og så selvfølgelig også til deres Gud).

Det er så grunden til, at jeg finder kristendommen utilstrækkelig i forhold til den aktuelle verdenssituation, hvor mennesket her på kloden er ved at "sejre sig ihjel" - hvilket det jo ikke var for to tusind år siden.

For min skyld kan du fortvivle så meget, du vil, over at jeg ikke ser tingene på samme måde som dig.
Det er slet ikke dét, det handler om for mig.

Det, der er kommet ud af mine møder med Kristus ("Ikón'erisk" forstås blinker ) er at jeg er kommet til at elske verden "af hele mit hjerte og af hele min sjæl og af hele min styrke og af hele mit sind" smiler
Og det forsøger jeg at leve efter smiler

Mere indviklet er det jo ikke - i hvert fald ikke for mig blinker

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
05/05/2024 18:44
Hilsner
af Hanskrist
05/05/2024 14:48
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
FN anklager Israel for at nægte dem hum..
05/05/2024 22:22
Der kører ingen tog mellem Slagelse og ..
05/05/2024 22:14
Ung kvinde varetægtsfængslet for knivs..
05/05/2024 21:50
Danske Saba mødte op til Eurovision-åb..
05/05/2024 21:09
Kinas præsident vil løse Ukraine-krige..
05/05/2024 19:35
Nyheder fra Religion.dk