annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15869865
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397974
Et andet syn 2002929
Åndelig Føde 1599822
Jesu ord 1534105
Galleri
Sne, sne og atter sne
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 566 gæster og 218 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: GUD

Hej Treram.

Jeg får det indtryk, at vi er enige i det væsentlige, og at der kun er nogle detaljer tilbage, hvor vi divergerer lidt - og det er jeg egentlig glædeligt overrasket over smiler

Det med, hvad jeg kaldte "åndelig voldtægt", som du kunne modstå, det lykkedes ikke så godt for mig.
Jeg var faktisk blevet troende på præstens kristendom under konfirmationsforberedelserne, og ikke før kort efter det hele, gik det op for mig, at jeg var blevet "forført".

Derpå gik der adskillige årtier, hvor jeg fik kvalme, når kristendom (og religioner i det hele taget) var på tale.
Men ca. midtvejs i mit liv (født et år før dig: 1933) begyndte det, jeg kalder de eksistentielle spørgsmål at trænge sig på - sådan noget som det besynderlige at verden er - at jeg er - og hvad jeg skal her.

Her har fornuft og videnskab jo ikke rigtig noget at byde på, og for mig at se er alle de etablerede religioner (i hvert fald dem, jeg kender lidt til) gennemkorrupte.

Og så det er jo "bar røv og viklers" for enhver, der ser det på den måde blinker

De eksempler, du nævner, er jo alle fra de korrupte religiøse verdener, og der er vi jo ikke uenige - tværtimod.

Men når du skriver (om islam - men det gælder vel faktisk alle religioner):
Citat:
Så de få gode ting denne religion måske har, falder fuldstændigt til jorden med alt det andet plat den har.
så mener jeg godt, man kan sortere "lortet" fra - og beholde "guldkornene" (hvis der er nogle).

Og når jeg så i fantasien ser dig stående foran en pædofil katolsk præst, som er blevet slået bevidstløs - og måske vil dø, hvis ingen hjælper ham - vil du så lade ham dø - eller vil du lade dig inspirere af beretningen om den barmhjertige samaritaner?
Det kan du selvfølgelig kun selv svare på - og du kan selvfølgelig også hente medmenneskelighed andre steder fra - men den kristne inspiration her, synes jeg nu, er et "guldkorn" smiler

Når vi derimod kommer til omsorgen for "vores" klode, så kan jeg ikke rigtig få øje på kristne "guldkorn", så ser det for mig ud til at islam er mere "miljøbevidst" - i sin idé (men nok ikke så meget i praksis) - og nok især i den gren af islam, der kaldes sufismen, som jeg ikke kender meget til, men hvor nogle digte herfra taler direkte til mit "hjerte".
Det er også for mig "guldkorn" smiler

Og når Buddha siger (noget i retning af): Der lidelse - der er en årsag til lidelsen - der er en vej ud af lidelsen (noget med at slippe selviskheden), så er det jo ikke i den hensigt, at vi skal give afkald på moderne lægekunst, men derimod en vej til et mere harmonisk liv (kan man vel kalde det) smiler

Og i det nutidige informerede menneskes eksistentielle situation - uden hjælp fra hverken videnskab, filosofi eller religioner - eller noget andet - så synes jeg ikke, det er så helt tosest at samle de "guldkorn" op, der er at finde, for at se, om de kan bruges smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
13/05/2024 22:44
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Universitet i Amsterdam lukker i to dage..
14/05/2024 00:45
Trods protester: Udskældt lov er ét sk..
13/05/2024 22:10
Bakken Bears bringer sig foran med 2-0 i..
13/05/2024 21:44
En FN-medarbejder er blevet dræbt i ang..
13/05/2024 21:32
Den Grammy-vindende saxofonist David San..
13/05/2024 21:03
Nyheder fra Religion.dk